vladimir bulat on Sat, 15 Jan 2005 10:43:57 +0100 (CET)

[Nettime-ro] Parintele Iustin Marchis despre expozitia F.A.Q. about Steve theGreat:

in "ADevarul":

http://www.adevarulonline.ro/index.jsp?page=articol&article_id=113021

Parintele Iustin Marchis despre expozitia F.A.Q. about Steve the Great:
"Eu sper ca iadul nu e decorat cu astfel de lucruri"

Expozitia de la Galeria H'Art, "F.A.Q about Steve the Great", deschisa la
sfarsitul anului trecut, in preajma Sarbatorilor, si despre care cotidianul
Adevarul a scris cu cateva zile in urma, este extrem de controversata.
Parerile au fost impartite: de la apreciere pentru modul liber de
exprimare, pana la condamnare pentru felul in care artistii s-au apropiat
de Stefan cel Mare si Sfant si de simbolurile Bisericii Ortodoxe Romane.
Unul dintre reprezentantii acesteia, preotul Iustin Marchis de la Biserica
Stavropoleos din Bucuresti, ne-a spus parerea sa in legatura cu expozitia,
de pe pozitia unui iubitor al artei, a unui reprezentant al bisericii, dar
si a unui om caruia nu i-a fost permis sa intre sa vada lucrarile expuse,
probabil pentru ca purta haine preotesti. Acest lucru in conditiile in care
la Galeria H'Art se intra in principiu liber, neexistand un regim
preferential. Preotul Marchis a vrut sa vada, impreuna cu doi pictori, daca
ceea ce este expus acolo e arta sau nu. In conditiile in care lucrarile ar
putea fi interpretate ca pornografice sau blasfemiatoare.
- Ce parere aveti despre expozitia deschisa la Galeria H'Art si ale carei
fotografii le avem in fata?
- Intrebarea mea este daca acolo este vorba de arta sau nu. Eu cred ca a
fost un anumit exces in praznuirea a 500 de ani de la trecerea la cele
vesnice a lui Stefan cel Mare si Sfant. Vechii guvernanti erau foarte
implicati in povestea asta, iar Biserica, din nefericire, a fost si ea
prinsa in acest joc. Excesul puterii si acordul tacit si implicit al
Bisericii i-a facut pe unii dintre romani sa aiba reactii foarte diferite.
In aceste conditii, este de inteles ca unii sa isi exprime protestul.
Probabil ca si tinerii artisti care au realizat expozitia de la Galeria
H'Art au vrut sa-si exprime protestul; nu s-au apropiat insa de subiect cu
smerenie. A scandaliza pe cei din jur nu e numai un pacat, ci o imoralitate
pe care o condamna si societatea civila. Eu inteleg revolta artistilor, dar
nu inteleg reactia lor - nimic nu le ingaduie sa trateze in asa fel
lucrurile sfinte ale acestui neam.
- Cum ati califica, intr-un cuvant, aceasta expozitie?
- Blasfemie. O lipsa totala de gust. Batjocorire a tot ceea ce este sfant.
Ma intreb de ce tin artistii sa socheze neaparat, de ce galeristul (Dan
Popesc, n.r.) face astfel de compromisuri care nu sunt altceva decat
blasfemii, mai ales ca acolo au fost si expozitii foarte bune, una dintre
ele fiind aceea a lui Dan Nasta? Cum isi permit acesti tineri sa
batjocoreasca Sfanta Cruce, Biserica Ortodoxa Romana, personalitatea lui
Stefan cel Mare si Sfant? Cand vad astfel de lucruri ma intreb pentru ce
s-au jertfit tinerii in '89 si ce sens mai are ceea ce strigau ei atunci:
"Vom trai si vom fi liberi"? Daca in lucrarile realizate de acesti artisti
ar fi fost vorba numai de pornografie, ar fi fost doar problema lor. Ei, in
schimb, ataca simbolurile crestine, Biserica Ortodoxa si pe Christos. Eu
sper ca iadul nu este decorat cu lucruri precum cele facute de ei. Au
adunat simbolurile si le-au batjocorit. Cred ca diavolul isi bate joc de
ei. Diavolul se sperie de cruce si fuge; ei nici nu cred, nici nu se
cutremura.

Florena DOBRESCU

Noile abonamente Astral OnLine
256 kbps ; 12 USD/luna