Calin Dan on Wed, 22 Dec 2004 11:53:03 +0100 (CET)

[Nettime-ro] despre deontologie si orgolii paguboase

Draga Attila,

poate imi explici si mie care e legatura intre faptul ca ignori cu buna
stiinta in declaratii publice existenta unor structuri artistice
independente in Bucuresti si programul Centrului Soros pentru Arta
Contemporana, al carui director artistic am fost intre 1992 si 1995?

Si in ce fel erai tu implicat in viata artistica din Romania in acea
perioada, asa incat sa realizezi ce ar fi putut sa faca si ce a ratat CSAC?
Sau poate tot de la "colegi de incredere" detii si aceste judecati?

Daca tot am ajuns la acest punct, as vrea sa te sfatuiesc prieteneste ca,
atunci cand esti invitat intr-un context international, necunoscator al
situatiei locale la care te referi, sa incerci sa te bazezi pe parerile
tale, nu pe curse din a doua mana, chiar daca acestea converg cu opiniile
tale subiective. E vorba de o minima deontologie profesionala.

In aceeasi linie deontologica - e bine ca iti amintesti acum de calitatile
Galeriei Noi, e pacat ca nu ai facut-o in contextul de care ne ocupam aici -
adica la De Appel. Cat despre galeriile la care as vrea sa expun eu sau
subREAL, ma tem ca incurci - semnificativ as zice - optiuni personale cu
realitatea obiectiva. Nu cred ca eu sau subREAL trebuie sa validam in vre-un
fel toate institutiile de arta care apar si functioneaza in Bucuresti. Dupa
cum nu cred ca cineva dinafara MNAC trebuie sa fie informat despre ce
invitatii s-au trimis si cui in teritoriu pentru vernisajul muzeului. In
treacat fie spus, calitatea ta de lucrator si expert in arta vizuala dikn
Romania te obliga, as zice eu, sa vezi expozitiile de la MNAC, daca nu la
vernisaj, atunci oricum dupa aceea.

Referitor la concluzii, fiecare le retine pe cele car il intereseaza: mie mi
se pare ca MNAC e o institutie, indiferent de cine o conduce, si ca discutia
critica trebuie se fie concentrata pe cadrul institutional. pentru tine
persoanele par a fi mai importante in determinarea opiniei pe care ti-o
formezi despre un eveniment/loc. asta e.

ceea ce mi se pare trist in toata aceasta dezbatere este ca institutii care
ar trebui sa realizeze o convergenta strategica in cultura vizuala din
Romania sunt divizate pe ceea ce se reduce, pana la urma, la o gramajoara de
orgolii personale. daca imi pot permite o opinie care nu tine evident cont
de nuantele cu care se lucreaza aici, cred ca Protokol, Idea pe de o parte,
si MNAC, CIAC, etc. pe de alta parte, ar avea doar de castigat de pe urma
unui schimb de programe si a unui dialog constructiv.