Asociatia ECUMEST on Tue, 29 Apr 2003 06:25:29 +0200 (CEST)

[Nettime-ro] Fw:

-------- Original Message --------
Date: Fri, 25 Apr 2003 11:22:41 -0700
From: "MM & Solitude Project" <solitude.project@fx.ro>
To: <dans-ro@yahoogroups.com>

Aparut in Evenimentul zilei:

“Te-ai lins pe bot de orice finantare”

C.T.

Joi, 24 Aprilie 2003

Theodora Herghelegiu este una dintre cele mai active persoane din teatrul romanesc independent.

Cu o luna in urma, tinara regizoare a fost selectionata pentru cursurile de vara ale Royal Court International Residency din Londra, la specializarea dramaturgie. Pentru ca suma necesara onorarii acestei invitatii se ridica la aproximativ 4.500 de lire sterline, Theodora Herghelegiu a incercat sa obtina sprijin si din partea Ministerului Culturii. Raspunsul a fost unul stupefiant pentru tinara regizoare: “Nu. Datorita incurcaturii din 2002”. In 2002, fiind invitata in Franta, in cadrul unui program cultural, a fost contactata de Ministerul Culturii pentru a transforma colaborarea pe care urma sa o intreprinda la Paris intr-o actiune guvernamentala. Aflind in ultimul moment ca sprijinul pe care il primea din partea ministerului era o diurna de 5 euro/zi, fara sa i se asigure nici cazare si nici transport, Theodora Herghelegiu a trebuit sa renunte la colaborarea de trei saptamini pe care ar fi trebuit sa o duca la bun sfirsit in Franta. Acesta fiind motivul pentru care i-a fost refuzat orice ajutor in vederea prezentei sale la scoala de vara a Royal Court, Theodora Herghelegiu a incercat sa explice, intr-un memoriu adresat ministrului culturii, situatia reala a “incurcaturii de anul trecut”.

De data aceasta, memoriul (cu data de 12.04.2003) a fost respins, cu amenintarea ca daca il va face public “s-a lins pe bot de tot ce inseamna contact cu teatrele aflate sub jurisdictia ministerului”. (C.T.)

“Credeti ca noi, artistii, ne-am pierdut de tot curajul?”

Scrisoare deschisa catre dl Razvan Theodorescu, ministru al Culturii si Cultelor

Domnule Ministru,

Ca reactie absolut fireasca la raspunsul dvs. privind Memoriul meu; raspuns transmis verbal de dl Gabriel Murarescu, vreau sa va adresez deschis urmatoarele:

Dupa umila mea stiinta, regimul comunist a cazut. (Sau nu!?)... Asadar, nu inteleg de ce Ministerul Culturii (prin reprezentantii lui) profereaza amenintari de genul “Daca faci public acest memoriu, te-ai lins pe bot de orice finantare vreodata si de orice contact cu teatrele de sub jurisdictia noastra”. Si la adresa cui, mai ales! La adresa unui prapadit de regizor care n-a deranjat niciodata autoritatile, sau poate dimpotriva, le-a deranjat facindu-si treaba cit a putut de bine in afara sistemului teatral de stat si luptind prin atitudinea lui pentru teatrul independent din Romania. (...)

Oare credeti ca noi, artistii,  ne-am pierdut de tot curajul de a spune ce gindim? Oare chiar nu stiti ca eu, intimplator, NU AM dupa ce “sa ma ling pe bot”, caci nu am avut niciodata acces in teatrele de sub jurisdictia dvs.? (Asta, probabil, pentru ca n-am “lins” alte parti ale corpului, la diferite autoritati).

Cit despre posibile finantari... ma faceti sa rid. Sincer! Iar dovada cea mai clara este chiar ce se intimpla acum, cind, iata, am cerut (prima oara!) finantare pentru un rezidentiat (bursa)... si in loc de sprijin am obtinut o rezolutie negativa a cererii... si - cireasa pe tort - o amenintare discreta (verbala, atentie!) ca raspuns la Memoriu. (...) Asadar, domnule Ministru, ca sa raminem in cheia colocviala si colorata a mesajului dvs., ma tem ca o sa-mi luati boii de la bicicleta! Ca meseria nu mi-o puteti lua. Si nici opinia publica nu aveti cum sa o “cosmetizati”. Sau, ma rog, sa o amenintati...

Cu sincere regrete,

Theo Herghelegiu, Regizor