Velisar Manea on Thu, 3 Apr 2003 23:04:18 +0200 (CEST)

[Nettime-ro] Precizari pentru dl. Gontz

     Domnule Daniel Gontz,
     Va multumesc, intai de toate, pentru ca ati
intervenit ca poate si altora amumite parti din
scrisoarea mea nu au fost suficient de clare. Cred ca
perceperea ordinii propozitiilor a creat multe
raspunsuri de-ale dumneavoastra.
     Adica:
         “Intai ca SUA dezvolta armele cele mai
sofisticate si periculoase din lume. Sigur ca le
dezvolta, pentru ca isi permit, pentru ca nu a avut
niciodata vreo tendinta de expansiune militara, pentru
ca ONU ii da dreptul iar Irakului nu.”
         “Si daca eu imi permit sa dezvolt arme
insemna ca am dreptul ? dupa mii de ani raminem tot la
legea junglei ?”

         In aceeasi propozitie, despartite doar de
virgule, intr-o insiruire, am expus motivele. Daca ONU
ii da dreptul nu suntem chiar in jungla, nu? Iar
despre expansiune va trbui sa spun ca toate exemplele
pe care le stiu din timpul razboiului rece sunt
actiuni sub presiunea a ceea ce faceau rusii. Era
razboi rece si ambele puteri, mai ales prin serviciile
lor secrete, luptau (in plus politica oficiala a
statului nu se lauda cu actiunile serviciilor
secrete). Iar restul sunt greseli, uitati-va la
Vietnam: intentia era buna - presiunea rusilor exista
si aici - dar au lungit-o. Iranul inceputului anilor
‘80 era sinistru, apoi si-au dat seama ca impotriva
Iranului au sustinut pe cine nu trebuie. Fabrica de
aspirina la fel... Departe de mine ideea ca America ar
fi un bine absolut. Insa exemplele dumneavoastra nu
demonstreaza expansiune militara. Iar eu sustin ca in
acest razboi SUA a actionat just.
        Despre copii inarmati am spus ca nu stiu de
vreo lege care sa le permita portul de arme. SUA lupta
cat poate contra traficului de arme. Detectoarele
acele sunt mai mult pentru cutite decat pentru
uzi-uri.
        Daca un politist american se comporta nu stiu
cum in viata de zi cu zi asta inseamna ca el,
individul, e nasol. Atât.
        "SUA este cel mai mare poluant din
lume si se opune protocolului de la Kyoto." SUA este
cel mai mare poluant din lume pentru ca este cea mai
mare industrie din lume. Oricine ar vrea sa fie in
aceeasi situatie.
        Nu sunt de acord cu aceasta afirmatie. Se pare
ca pentru dvs. cine are bani si putere are si
dreptate....”
        Imi cer scuze daca nu se intelege ca oricine
ar vrea sa fie in postura celei mai mari industrii din
lume. In SUA circula cele mai multe automobile, sunt
cele mai multe fabrici etc. Aceasta era ideea.
        Iar in Rusia nu poate interveni. In Irak insa
poate. Sa nu uitam ca suntem in spatiul poiticii, aici
valorile se adapteaza putin posibilului.

                    Cu stima,
                     Velisar Manea