Rarita Szakats on Fri, 17 Jan 2003 17:14:03 +0100 (CET)

[Nettime-ro] Biblioteca CIAC

Dragi co-listeni,

Parerea mea este ca incet-incet trebuie sa invatam sa apreciem munca altora
(si in consecinta sa respectam deciziile acestora cu privire la gestionarea
propriilor resurse) si sa ne obisnuim ca a plati pentru serviciile obtinute,
fie ele de natura culturala, turistica etc, este firesc.

Ma tem ca noi, in est-europenii, ne-am lasat rasfatati cam mult in ultimii
ani de multitudinea de burse si facilitati pe care le-am avut la dispozitie.
Si am ajuns astfel sa confundam favorurile care ni s-au facut cu drepturile
noastre neconditionate. Cred ca e timpul sa deschidem ochii si sa intelegem
ca nu mai suntem noi rasfatatii lumii. Finantatorii isi muta cu pasi siguri
atentia catre colturi de lume in care sprijinul pentru dezvoltarea culturala
si sociala este mult mai justificat (ex. tarile din zona Caucaziana, America
Latina, Africa, Orientul Mijlociu). Asa ca devine firesc pentru fiecare
actor cultural ca, pentru a supravietui, trebuie sa gaseasca solutii noi de
finantare. Iar taxele pe care le-a introdus CIAC-ul pentru accesul la
resursele sale este doar una dintre solutii. Si nu cumva sa va inchipuiti ca
aceste fonduri vor fi suficiente pentru a asigura un trai pe vatrai
institutiei.

Si as mai indrazni sa spun ca, multi dintre noi, consultam de ani de zile
bibliotcile Centrului Cultural Francez sau ale Consiliului Britanic (asta
pentru a da doar doua exemple) platind o taxa de inscriere. Si nu sunt
acestea institutiile care nu si-ar putea sustine bibliotecile din fonduri
proprii. Este vorba insa de a accepta ca este firesc sa platesti pentru
serviciile oferite.

Schimbarea mentalitatilor este un proces de durata, dar necesar, iar noi
(mai ales daca dorim sa fim acceptati ca cetateni europeni) ar fi cazul sa
ne dezvoltam putin simtul civic. Doar un mic exemplu: in SUA peste 80% din
fondurile caritabile (incluzand fondurile pentru promovarea valorilor
culturale) sunt atrase nu de la fundatii sau corporatii, ci de la cetateni,
de la omul de rand care decide sa doneze bani, sa isi ofere serviciile in
mod voluntar organizatiilor non-profit care lucreaza in sprijinul unei cauze
in care el, individul, crede, platind cotizatii si taxe de membru etc.

Numai bine tuturor,

Rarita Szakats