ravage on Mon, 1 Nov 1999 20:59:30 +0100 (CET)

nettime-nl: Bliksems!

Bliksems!

Een ieder die in een actiegroep werkzaam is (geweest) kent het
verschijnsel van de infiltrant. Het onderhouden van een
spionagenetwerk is een complete bedrijfstak en het bedrijfsleven gaat
met zijn tijd mee. Zo is nu Echelon ontwikkeld. Het is een grote
Amerikaanse computer die zoveel mogelijk digitaal verkeer onderschept
op woorden die kunnen duiden op subversieve activiteit van de
verzenders. Het 'afluisteren' van telexen, faxen, GSM's en buzzers is
eveneens een onderdeel van deze operatie. In oktober is door digitale
activisten een sabotageactie, Jam Echelon, gestart. In deze, naar
Ravage gemailde, tekst gebruik ik waar van toepassing sleutelwoorden
die het digitale spionagesysteem Echelon bezighouden.
Alles wat over het World Wide Web gaat, wordt automatisch nageplozen.
Echelon hoopt zo bijvoorbeeld foute porno op te sporen. Via
computeractiviteit verraden ook terroristen, hackers en criminelen
zich. Berichten over drugs worden uit de datastroom gefilterd. De
naam van het Earth Liberation Front heeft net als die van GroenFront
attentie. Aandacht die gedeeld mag worden met Malcolm X, David Koresh
(die knakker van Waco), de Mossad en Bill Clinton. Nijver checkt de
computer schrijfsels en gesproken tekst over McDonald's, de
Contra's, Iran of de NASA. Er zijn lange lijsten ingevoerd met
woorden als Sabena, Sara, Gamma, Xs4all, Exon Shell en Benelux. Voor
dit stukje kan ik putten uit vijftienhonderd door computeractivisten
aangedragen internationale namen en trefwoorden. Doel van de
Jam-actie is Echelon zo druk te bezetten dat hij vastloopt. Zodra de
redactie van dit blad deze column onder ogen krijgt, is de tekst door
de spionagecomputer al gecheckt op de woordelijke inhoud. Zou ik dit
willen voorkomen, spreek ik af met Ravage in een verlaten park en
overhandig zwijgend mijn getypte bijdrage. En dan nog gaat Ravage er
mee op internet aan de slag.
De enige manier om nieuwsgierige computersystemen buiten de tekstuele
inhoud te houden is encryptie. Met versleutelingssystemen waaronder
PGP (en kies dan het Military Level) is het voor derden onmogelijk
onuitgenodigd te lezen wat er over het net verzonden wordt. In de
Verenigde Staten mag men daarom alleen tot een beperkt niveau
versleutelen.
Het PGPen is een handeling extra, maar dat is het persoonlijk afgeven
van brieven ook. De Amerikaanse overheid wil encryptie van berichten
op internet geheel verbieden. Daarom bevelen digitale cracks het
benutten van PGP in Europa aan zolang het nog kan. Het gaat niet
zozeer om het willen versturen van geheime informatie als wel om
ieders recht op privacy. De computer maakt geen onderscheid tussen
een grap en een werkelijk ondermijnend bericht tegen de CIA, FBI,
CID, RID en hoe ze verder mogen heten. Bij Echelon is een gedicht
even verdacht als een persverklaring na een aanslag. Het beperkt
onbewust in de vrijheid van woordkeuze. Voor mijn collegae,
toekomstige Salmon Rushdies in minder vrije landen, ligt nu niet
alleen de vrijheid van drukpers maar ook van correspondentie aan
banden. Het staat immers niet vast wie er naast de bekende
inlichtingendiensten een beroep doen op de diensten van Echelon.
Vijftien jaar na 1984 is George Orwells toekomstvisie een feit.

Diana Ozon

http://www.thing.net/~rdom/ecd/jam.html

t. den.
perkt
tusscksen.mogg. Zoude

 Ravags.jn t
Ravage, actieblad
Van Ostadestraat 233n
1073 TN Amsterdam
telefoon 020-6761773
fax: 020-6730595
Internet: www.antenna.nl/ravage
--
* Verspreid via nettime-nl. Commercieel gebruik niet toegestaan zonder