Jos Verhoeff on Sat, 13 Feb 1999 02:47:43 +0100 (CET)

nettime-nl: Frustratie Frustratie... nog steeds geen kabel

Heel Rotterdam is aangesloten...
Alleen een paar huizen in het oude westen nog niet

Het lijkt wel op het begin van elke Asterix, maar leuk is het echt
niet.
Bijna twee jaar geleden wilde ik al meedoen met een proef van de
ENECO, maar woonde helaas in het verkeerde gebied.
De dame aan de ENECO informatie lijn wist maar nauwelijks wat het was,
internet, en ze moest erg lang zoeken voor ze uitvond dat de ENECO
daar inderdaad mee bezig was.
Maa voor het einde van het jaar (1997) zou een groot gedeelte van
Rotterdam wel van internet over de kabel kunnen genieten. En nee,
hoeveel een abonnement zou gaan kosten dat wist ze niet.

Uiteindelijk was na veel zoeken "bekend" dat heel Rotterdam voor eind
1998 via de kabel kon gaan surfen. Tot die tijd moest ik het nog met
mijn inbelabonement doen.
Een domper bleek wel de prijs, 100 piek, die twee keer zo hoog lag als
die van mijn vrienden in bijvoorbeeld delft, maar al snel bleek, dat
de dienstverlening navenant hoger was. Zelfs in de consumentengids
bleek CAI westland ver beneden de maat te blijven, en volgens de
meeste berichten is ENECO/bART wel veel sneller dan een inbelabo.
Ook stond het postcodegebied waar ik woon 3021 niet eens achter aan de
lijst op de planning. Dat moest toch lukken dacht ik optimistisch.

Eind 1998 werd langzaam begin 1999,  op de ENECO site werden de data
langzaam naar achteren geschoven. Jammer, maar niet geheel onverwacht.
Optimistisch bleef ik geloven dat het binnenkort wel zo ver zou zijn.

Tenslotte, een week of zo geleden, was op de ENECO site te lezen dat
heel Rotterdam nu aangesloten was op de kabel. Gauw een formulier
aangevraagd, geheel in stijl, via de ENECO site.
Daa kwam maar geen reaktie op, dus niet getreurd, naar de bART site
gesurfd, die echter aangaf dat heel Rotterdam was aangesloten, behalve
de 3021, de 3014 en de 3015.
Het asterix gevoel bekroop me. Gehoorzaam wachtte ik een week, trotdat
ook de bART site aangaf dat het nu echt zover was.

Maar ook het elektronisch bij bART aangevraagde formulier  kwam maar
niet. Tenslotte belde ik de bART Helpdesk maar eens, die zowaar na een
keer overgaan opnam. Dat had ik nog nooit meegemaakt.
De helpdesk gaf toe dat er nog een of twee gebieden waren die niet
waren aangesloten, maar bevestigde dat de 3021 wel al aktief was.
Hij zou me de bART formulieren opsturen, maar voor het ENECO gedeelte
moest ik zelf de ENECO bellen.
Dat wist ik al, aar erg klantvriendelijk is dit natuurlijk niet. Je
schrikt mensen zo snel af.

Fluks belde ik de ENECO. Voor alle zekerheid had ik wel nog snel op
hun site gekeken en de 3021 stond weliswaar als "gereed"  aangegeven,
maar er stond een sterretje bij.
Onderaan de lijst stond, dat de postcodegebieden met een sterretje nog
niet helemaal gereed waren. Er moest per straat worden gekeken, dit
ivm andere ENECO projekten.
Met een bijkans onverwoestbaar optimisme dacht ik dat het wel aan het
projekt een straat verderop zou liggen, waar de straat openlag in
verband met kabelwerkzaamheden.
Maar toch. het asterix gevoel kroop verder.

De vriendelijke dame bij de ENECO wist nu wel waar het allemaal over
ging, maar wist me te vertellen dat de 3021 nog niet aangesloten kon
worden vanwege lopende beveiligings contracten. Die beveiliging via de
kabel is niet te combineren met een doorgifte van het internet.
De contracten moesten dus volgens deze ENECO dame afgekocht worden.

Dit kan nog wel enige weken duren. Of enige maanden, ja, gaf ze toe.
Contracten afkopen doe je niet een twee drie.

Daar hadden ze dan wel eens eerder mee mogen beginnen. ENECO is er al
bijna twee jaar (openlijk) mee bezig.

En ik, ik word noodgedwongen de laatste kabelabonnee van Rotterdam.

Jos

--
* Verspreid via nettime-nl. Commercieel gebruik niet toegestaan zonder