Geert Lovink on Wed, 7 Oct 1998 09:07:39 +0200 (MET DST)

nettime-nl: Re: Bommen voor Servie

Beste nettimers,

Kees schreef als antwoord op Richard:

> Even discutabel als je inschatting van de gevolgen van een militaire
> aanval. Schrijnend om te zien hoe weldenkende en anders progressieve
> mensen ineens massaal voorstander zijn van het door de Navo
> platbombarderen van een land/ streek.

Het gaat hier natuurlijk niet om het platbombarderen van streken maar om
het aanvallen van een modern deels paramilitair leger. Kees, als oud
anti-imperialist vindt natuurlijk dat we tegen de NATO als zodanig moeten
zijn. Dat is prima natuurlijk. Tegen de NATO is altijd goed. En safe
bovendien ook. Een echt Pruisisch-Bismarksche houding om die Balkan maar
te laten voor wat ze is. Laten ze elkaar daar maar uitmoorden en
uithongeren... Die houding heeft de cosmopolitische oppositie in Belgrado
ook een beetje. Laat die boeren in Kosovo toch maar wat aanrotzooien. Dat
hebben ze tien jaar in stilte gedacht, terwijl ze wegdroomden richting
Parijs, Londen en New York. Jarenlang is gewaarschuwd dat het Kosovo
kruitvat zou ontploffen. En nu opeens breekt de paniek uit.

> Waarbij daadwerkelijke feiten
> steeds minder een rol lijken te spelen. De eerste massaslachting alweer
> een week of wat geleden betrof Servische politie-agenten. Dat verdween
> ergens naar een allinea in een bij-artikel.

Het is geen geheim dat de UCK ook moorden pleegt. Zij zijn waarschijnlijk
net zo ethnisch zuiver ingesteld als de extremistische Serviers. Wat voor
mij wel een feit is dat deze gewapende opstand meer dan tien jaar op zich
heeft laten wachten. Pas in de herfst vorig jaar viel de geweldloze
oppositie uiteen.

> En denk niet dat ik > pro-Servisch ben, ik wantrouw alleen de
propaganda, die ons ook wilde > doen geloven dat in Bosnie en Kroatie de
enige hufters de Serven waren.

Dat zegt niemand. Kees probeert hier een beetje het dogmatisch linkse
gedachtengoed uit Duitsland te importeren... maar dat heeft hier in
Nederland echt geen zin hoor. Serbien moet niet sterbien. Dat zegt de
Nederlanders helemaal niks. Niemand is zielig, iedereen is schuldig, dat
is pas een echte gezonde Nederlandsche kijk op de zaak!

> Geloof het niet, en vergeet evenmin dat het Westen grote belangen heeft
> bij de ontwikkelingen aldaar. Een ding is zeker; Milosevic zal alleen >
maar sterker worden als er wat kruisraketten op 'm afgestuurd worden.  >
Kan hij weer de bedreigde held spelen.

Zeer zeker, Milosevic is bijv. een bondgenoot van Engeland en door zijn
rol in Dayton heeft hij zijn positie naar de Amerikanen toe enorm kunnen
versterken. Niet Milosevic maar het Westen zit in de tang. Om geen
gezichtsverlies te lijden worden er wat 'kosmetische' bommen afgeworpen en
gaat het vluchtelingendrama gewoon door. De NATO aanvallen zullen weinig
of geen effekt hebben en zowel Milosovic als de UCK alleen maar sterker
maken.

> En als de onafhankelijkheidsstrijd in Kosovo zo gerechtvaardigd is, >
waarom intervenieert de 'democratische wereld' dan niet eveneens in >
Timor, Papua Nieuw Guinea of Baskenland?

Wie heeft het hier over onafhankelijkheid? NATO en EU zijn pertinent
tegen, net als Milosevic, daar gaat het hier niet om. De NATO is bang voor
die televisiebeelden en lijden aan een Bosnie syndroom. We zouden kunnen
kijken hoe er in de komende dagen gemanipuleerd gaat worden met
tv-beelden...

--
* Verspreid via nettime-nl. Commercieel gebruik niet toegestaan zonder