Patrice Riemens on Wed, 29 Jun 2016 17:39:12 +0200 (CEST)

[Nettime-nl] Ippolita Collectief: Internet: De democratische Illusie I-01

Dag allemaal,

Het is zomer in het Noorden, en ik kreeg weer een heel aardige text (vind ik zelf) van het Ippolita Collectief uit Noord Italie, dus dacht ik, een vertaalproject is zo gek nog niet. En Ippolita heeft nog niets in het Necerlands (wel in het Frans, Castiliaans, Engels en ... - ben ik vergeten). Zie hier dus het zomer-feuilletoin, zo zijn hun beide andere texten, over Google en FaceBook tenslotte ook begonnen, maar dan op de Engelstalige Nettime lijst.

De meisjes en jonges van Ippolita zijn overigens geen doetjes, en ook geen allemansvrienden (zoals ik ;-) dus het kan best zijn dat uw geliefde aannames, bv over de 'Gutmensch' op het Internet (zoals u? ;-) mettertijd gechokeerd zullen worden. Maar ja, zoals Brexit leert betekent crisis uitdaging en nieuwe kansen.

Ik wens jullie allemaal een God Sommer, zoals ze hier (Oslo) zeggen!
patrizio & Diiiinooos!

NB. Zoals gewoonlijk gaan mijn vertalingen met het predikaat Q&D, 'Quick & Dirty', dus ook hier. Commentaar altijd welkom.

----------------------------

Ippolita Collektief
Internet: De Democratische Illusie.

Hoofdstuk I
In het tijdperk van de sociale media

“Als wij willen dat alles bij hetzelfde blijft, is het zaak om alles op z’n kop te zetten.”
(-Giuseppe Tomasi di Lampedusa, ‘De Tijgerkat’)

Tien jaar geleden legden wij, in ons eerste boek als collectief, de nadruk op het verschil tussen twee, aan software ontleende grondbegrippen, ‘free’ en ‘open source’. Dit uitgangspunt heeft ons mettertijd in staat gesteld om in een oogwenk het verschijnsel ‘overheersings-informatica’ als zodanig te herkennen. ‘Free’ en ‘Open Source’ worden beiden geassocieerd met het idee van vrijheid, maar ze stoelen op twee totaal verschillende opvattingen daarvan. ‘Free’ is gebaseerd op een ethisch-filosofische opvatting van vrijheid terwijl ‘open source’ meer pragmatisch - en commercieel - is. Open source gaat over de vrijheid om een product, waarvan de broncode toegankelijk is, door te geven, en dit volledig in overeenstemming met de logica van de markt. Open source heeft gewoon de speelse attitude van hackers en hun gewoonte om bestanden vrijlijk met elkaar te delen overgenomen en die ten dienste gesteld van de logica van arbeid, uitbuiting en winstbejag, en daarmee hun eventuele revolutionaire betekenis geneutraliseerd.

Enkele jaren later zijn wij begonnen met het uiteenrafelen van de mega-bedrijven op en van het Internet. Wij hebben eerst een boek over Google gepubliceerd, later gevolgd door een over Facebook [1]. Bij beide bedrijven is er sprake van een ‘hegemonisch’ project, waarvan het succes helaas maar al te onmiskenbaar is. Beide bedrijven hebben aan de digitale netwerken miljarden Dollars aan winst weten te onttrekken, en, erger nog, de informatie almacht die deze meesters van de virtuele wereld nastreven is minder dolzinnig dan het op het eerste gezicht lijkt.

————
[1] Allebei uitgebracht door het Institute of Network Cultures/HvA:
http://networkcultures.org/blog/publication/no-13-the-dark-side-of-google-ippolita/
http://networkcultures.org/blog/publication/no-15-in-the-facebook-aquarium-the-resistible-rise-of-anarcho-capitalism-ippolita/

(wordt vervolgd)