Patrice Riemens on Sun, 10 Jan 2016 23:11:48 +0100 (CET)

Re: [Nettime-nl] herstart discussie ThisIsACoup

Ha, terug naar het forum (Romanum? ;-)

Context: ik was een cc lijst discuzzie begonnen met een paar mensen, w.o. Ron, maar nu zijn we terug hier.

De 'bijdrage van Mariette' bestaat overigens uit niet meer dan de paar zinnen die ik gelift hebt uit een prive mail. Het ging om de goudstandaard en het 'exclusief' vs 'inklusief' populisme, beiden die avond door Ewald Engelen verwoord.

Nu over wat Ron schrijft.

I.h.a. vind ik het onproduktief en eerlijk gezegd ook ongepast om het bij de Griekse crisis te hebben over 'de Grieken' (die er vervolgens een zooitje van maken). Nog meer dan in andere EU landen is Griekenland sterk gesplitst in een behoorlijk corrupte bovenlaag, die bovendien vaak met een been (al) in het buitenland staat, en de meerderheid van de bevolking die zo goed en zo kwaad als het kan er iets van probeert te maken - waarbij 'hossellen' uiteraard niet uitgesloten is - zouden wij dan waarschijnlijk ook doen. Het Dekemvriana syndroom is geen puberale tantrum. Tenslotte, zoals de gevleugelde uitspraak luidt, was "Griekenland het enige land waar na de Tweede Wereldoorlog collaborateurs werden beloond en verzetstrijders gestraft"
(nou ja Hannie Schaft had ook maar beter niet de oorlog overleefd ...)

De Griekse politieke caste is nog een verhaal apart. Maar ook daar geeft het geen pas om alle politici over een kam te scheren. Mocht men anders denken is het verraad aan de sociale democratie geen monopolie van de PASOK (PvdA? Franse PS? Blir's Labour? ...) En incompetentie in de hoogste kringen is evenmin een Griekse specialiteit.

Het moderne Griekenland heeft een uiterst moeiezame ontstaangeschiedenis, en geen EU land heeft zulke ontregelende gebeurtenissen meegemaakt, inklusief vier jaar bloedige burgeroorlog en zeven jaar fascistische militaire dicatatuur. Ik wil niet spekuleren over hoe Nederland door zoiets was gekomen (maar zelfs met de zg politionele acties in Indonesie schijnen 'wij' niet klaar te kunnen komen), een beetje begrip lijkt me wel op z'n plaats.

Bon, nu een paar 'details':