paulv on Mon, 21 Sep 2015 19:48:48 +0200 (CEST)

Re: [Nettime-nl] de laffe houding van bits of freedom

De corporate manier van denken waarbij een onderscheid gemaakt
wordt tussen personeel en externen, waarbij zelfs een bewegingsbouwer
als functie ingesteld wordt om te zorgen voor engagement is precies
waar Geert (volgens mij) op duidt.

Organische bewegingen / organisaties hebben een constante fux tussen
meer en minder actieven in een grotere beweging van mensen, waarbij
de meest actieve mensen in de praktijk 'de organisatie' zijn. Deze
organisaties kenmerken zich door een open karakter, en vooral open
'meeting-spaces'. Denk bijvoorbeeld aan een hackers-space, waarbij de
sommige mensen soms langskomen om gebruik te maken van faciliteiten,
maar er ook een hardere kern is die als vanzelf initiatieven gaat
ontplooien rond de gezamelijke leidmotieven.=20

In zo'n situatie hoef je niet expliciet activiteiten te organiseren,
aangezien de sociale dynamiek er zelf al in voorziet dat mensen die bij
elkaar gezet worden met gedeelde idee'en (en tijd om deze uit te werken)
dit bottom-up al doen. Als stichting kan je de beste idee'en vervolgens
actief een platform bieden, en deze bij een groter publiek introduceren.

If you build it, they will come.

Nadeel is natuurlijk wel dat nerds/hackers/activisten geneigd zijn
dingen te maken/doen die vooral voor andere met dezelfde kennis en
interesses interresant zijn, en dat de organisatie in dynamische
bewegingen altijd een zooitje is. Ook moet je de goede idee'en kunnen
herkennen en op waarde kunnen schatten (denk Xerox PARC).

=paulv