Tjebbe van Tijen on Sun, 27 Jul 2014 14:12:00 +0200 (CEST)

[Nettime-nl] HOMOGERELATEERD KRIJSINCIDENT? voorafgaand aan Gay Pride 2014

HOMOGERELATEERD KRIJSINCIDENT?
een bijdrage voor de stadspagina van Het Parool.

"HOMOGERELATEERD STEEKINCIDENT" lees ik in het Parool (1), met de toevoeging van het woord "MOGELIJK". Nu ieder steekincident is verwerpelijk geweld. Het voorspel voor de Gay Pride is begonnen. Zo merk ik ook dat het s'nachts tot s'morgens vroeg stappen al sinds donderdag toegenomen is door de instroom voor de PROUD & LOUD feest-emancipatie in Amsterdam die een week lang zal duren.

Als ik dit soort classificatie zou volgen dan zou ik als wonende aan een straatje (aan een van de drie kanten die mijn huis telt) waar stappers op/rond het Rembrandtplein jammer genoeg parkeren en dan totaal bezopen terugkeren van hun uitspatnacht (vaak is er geen nuchtere chauffeur of chafeuse meer bij) kunnen spreken van een incident in mijn straat, afgelopen vrijdagmorgen met een HOMOGERELATEERD KRIJSINCIDENT.

Vier of vijf jonge heren die bijna een half uur lang kibbelkrijsend bij hun auto stonden een paar huizen verderop. Tijdstip van het incident 6:20 toen ik wakker was gemaakt en grommend onder de lakens mijn interventie had uitgesteld gedurende 20 minuten.

Uiteindelijk heb ik ze met mijn DONDERSTEM vanuit mijn raam uit de straat gedreven.

"Sorry meneer" riepen de jonge heren nog... toen ze al stoei-vechtend het autootje inkropen) en laverend wegreden....
Was het 'homogerelateerde' overlast? De stadsredactie van het Parool weet hoe je dat soort klein nieuws brengt. Ik houd het er op dat overdadig gebruik van stimulerende middelen en stampende muziek gedurende uren - niet enkel bij homoseksuelen - leidt tot een onstuitbare behoefte om je eigen stemgeluid in de stilte van de nacht te doen horen, omdat door al dat gedreun van een disco je niet enkel doof, maar ook stom gemaakt bent en je ervan wil vergewissen dat je nog een eigen stem hebt. Het enige 'homogerelateerde' element van het mijn slaap verstorend incident was de toonhoogte van de jonge mannen stemmen. Enkel in die zin was het 'homogerelateerd'.

De vraag blijft of er in de Amsterdamse binenstad niet meer 'heterogerelateerde steekincidenten' zijn. Ik denk van wel. Wij kunnen dat weten omdat ieder serieus steekincident het aan- en afrijden van politieassistentie en ambulances teweeg brengt, die zeer frequent zijn en fel door onze huis- en slaapkamers schallen. Zal ze eens op de weekeinden turven en dan de volgende dag in Het Parool nakijken, of ze überhaupt vermeld worden en zo ja ook op sekse geclassificeerde wijze, zoals vrijwel zeker in het redactie-statuut aangeven staat.

Het kan zijn dat daarbij - in dat statuut - een regel is dat de vermelding 'homogerelateerd' enkel gebruikt dient te worden wanneer er sprake is van een 'slachtofferrol'... Of ik dan weer met mijn DONDERSTEM als agressor bestempeld zou moeten worden?

Ja, het kleine nieuws op de stadsredactie is een verantwoordelijke en moeilijke taak. Of dit redactie-statuut met betrekking to incident-classificatie het hele jaar door geldt of enkel tijdens de Gay Pride week, weet ik niet. (3) Wel weet ik dat 'homogerelateerde geluidsoverlast' in die week en de klachten daarover gedurende jaren (2), niet of nauwelijks tot de pagina's van de krant die zegt voor 'alle Amsterdammers" te zijn, doordringen.

(1) "Een nog onbekende man is vannacht in het centrum van Amsterdam na een ruzie in zijn hoofd gestoken. Hij is gewond afgevoerd naar het ziekenhuis. De politie sluit niet uit dat het homogerelateerd geweld betreft."
http://www.parool.nl/parool/nl/7/MISDAAD/article/detail/3701823/2014/07/27/Mogelijk-homogerelateerd-steekincident-in-centrum.dhtml#.U9TWI0pViEw.facebook

(2) Zie mijn commentaar, alsook positieve voorstellen (voor un-plugged gay emancipatie):

- 1/8/2013: "Gay Pride 2013 Amsterdam Proud and Too Loud: unplug your sound "We live here and want to be respected also"
https://www.flickr.com/photos/7141213@N04/9428892574/

- 4/8/2012: "Amsterdam Unplugged Gay & Other Parades consider the inhabitants"
https://www.flickr.com/photos/7141213@N04/7709741406/

- 4/8/2014: "Gay Pride Amsterdam 2013: the day after (Sunday morning the fourth of August, Rembrandtplein) What about 2014?"
https://www.flickr.com/photos/7141213@N04/9441891667/in/photolist-fomarD-fogfGR-fJJoLh-fp6hsZ-cKhrvY-fw86R2-htWnHq

(3) Positieve discriminatie kan tijdes de Gay pride in Amsterdam zelfs potsierlijke vormen aannemen, zoals dit incident dat uiteindelijk maar in de doofpot van de politievoorlichting gestopt is:

- 5/8/2013: "Gay Pride 2013 Canal Parade Amsterdam: Homo's Kijken als aapjes Kijken in Artis, maar Twitter-Snaveltjes dicht, zegt Oom Agent"
https://www.flickr.com/photos/7141213@N04/9440933809/in/photolist-fogfGR-fp6hsZ-cKhrvY-fw86R2