Tjebbe van Tijen via Chello on Tue, 10 Sep 2013 20:45:06 +0200 (CEST)

[Nettime-nl] Minister Hennis-Plasschaer torpedeert haar eigen nieuwe schip de Karel Doorman: "IK VAL AAN - VOLG MIJ"

Hennis-Plasschaer torpedeert haar eigen schip.

de bijbehorende prent staat op mijn Flickr nieuws-tableau pagina's

http://flic.kr/p/fJJoLh

"IK VAL AAN - VOLG MIJ" is een voorbeeld van Hollands HeldenDom dat ik nog op de lagere school leerde, toen de naweeën van het verlies van Nederlandsch Indië nog naschokten in het treurende moederland. Het waren eigenlijk de Japanners die de aanvallers waren met hun superieure vloot, en zo verdween het schip van admiraal Karel Doorman onder de golven van de Javazee. 1942 was het jaar van wat door de Marine later bestempeld werd als een 'heldendood'. (1)

Doorman had zich wellicht ook uit 'de voeten' kunnen maken en zo schip en bemanning kunnen sparen voor latere strijd. Hij verkoos echter het zeemansgraf. Na WWII kreeg Karel Doorman een plaatsje in de eregallerij van de Marine naast Van Speijk die de moed had - zo gaat het verhaal - om zijn schip op te blazen en daarmee zichzelf en zijn bemanning, dat was meer dan een eeuw terug in 1832 en aan lagerwal in de haven van Antwerpen.

Zoals destijds de heldendaad van Van Speijk geëerd werd door de Marine door altijd een schip in de vaart te hebben met zijn naam,  zo viel ook die eer te beurd aan de verdronken admiraal van de Javazee Karel Doorman. Drie schepen zijn inmiddels naar hem vernoemd. Het bekendste was het enige vliegtuigdekschip dat Nederland ooit bezeten heeft en dat na een mislukte missie om de kolonie Papua Nieuw Guinea te behouden in begin zestiger jaren van de vorige eeuw, verpatst werd aan de welbekende Argentijnse Marine....

Nu dan het nieuws item dat dit alles oprakelde: de Karel Doorman IV, een schip nog in aanbouw, dat in 2014 in de vaart moest komen als bevoorradingsschip van de Matrine, al voor zijn doop geaboteerd door Minister van Defensie Hennis-Plasschaert. (2)

Ik lees in de NRC "Defensie verkoopt een schip dat nog in aanbouw is. Het gaat om de Karel Doorman, het grootste en hoogste schip van de marine, schrijft Trouw vandaag op basis van bronnen in en rond de defensietop." Hierbij een citaat uit dat zelfde artikel, komend van wat genoemd wordt een ingewijde...

"Mooi dat Hennis-Plasschaert op de boot bij de Gaypride staat in Amsterdam, maar het zou ook mooi zijn als ze duidelijk laat zien dat ze opkomt voor het Defensiepersoneel. De tijd van grappen en grollen is voorbij."

"Where can you find pleasure / Search the world for treasure... IN THE NAVY!" dat lied is één van de populairste liederen bij Gay Parades, zo ook de Amsterdamse botenparade waar Minister van defensie Hennis-Plasscjaer aan dek was omgeven door saluerende defensievrouwen, getooid met een licht roze sjaal. Zo dat moet haar geïnspireerd hebben en zo vond zij dus haar 'treasure' van enkele honderden miljoenen door de neiuwste telg van de Kerel Doorman klasse marineschepen te torpederen.

-------
(1) De Volkskrant 27/2/2012: "Vandaag wordt in aanwezigheid van kroonprins Willem- Alexander in Den Haag herdacht dat zeventig jaar geleden de Slag in de Javazee plaatsvond. " (...) "'Nou, een held, een held. Zo zou ik hem niet noemen', zegt Jan Maarten Doorman zuinig: 'Eerder een slachtoffer van de oorlog.' Jan Maarten is de kleinzoon van Karel Doorman, en een van de tientallen pelgrims die diens voetsporen, precies 70 jaar na dato, willen volgen. De kleinzoon was nog nooit in Indonesië, maar staat nu op de kruiserkade naast de Frans Kaisepo en kijkt naar de zee, waar vele vrachtschepen wachten op afhandeling.
-
Hij wil niet romantiseren. 'Karel Doorman was zeker bijzonder, en wat hij heeft gedaan was zonder meer dapper' zegt hij. 'Hij volgde orders op. Hij had alles gedaan om ze te veranderen. Dat was niet gelukt, en toen heeft hij er het beste van gemaakt.' De rest is mythevorming. 'Ik val aan, volgt mij', heeft hij nooit zo gezegd. Het is een vertaling van het veel neutralere 'All ships follow me'. Doorman: 'Dat is er in de jaren vijftig van gemaakt. Nederland zat in de wederopbouw en had iemand nodig. Dat werd Karel Doorman. De Slag op de Javazee moest aantonen dat er ook nog iets goeds was gebeurd in die hele oorlog.'"
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2844/Archief/archief/article/detail/3203694/2012/02/27/Karel-Doorman-een-held-Nee.dhtml";

Nota Bene: er staat een hinderlijke tikfout in het artikel het jaar 1947 in plaats van 1942!

(2) 4/9/2013 NRC: "'Defensie verkoopt marineschip dat nog niet af is (...) Het gaat om de Karel Doorman, het grootste en hoogste schip van de marine (...) De bouw van de Karel Doorman kost ruim 400 miljoen euro. Het schrappen van het bevoorradingsschip, dat in aanbouw is in Vlissingen, maakt deel uit van een bezuiniging van 330 miljoen euro."
http://www.nrc.nl/nieuws/2013/09/04/defensie-verkoopt-marineschip-dat-nog-niet-af-is/

Nota Bene 2: de tekening van de ondergang van het slagveld van Karel Doorman in de Javazee is  -zoals duidelijk valt te zien - van "Piet de Jong" en dan moeten wij natuurlijk denken aan de latere Nederlandse premier van Nederland Piet de Jong (1915-), die zijn carrière begon bij de onderzeevloot in 1935.

Note Bene 3: op de Ministerie van Defensie Gay pride boot ook een dame met een T-shirt van de wervingscampagne "geschikt/ongeschikt", dat is wel een kledingsidee voor de Minister zelf voor het volgend jaar (als zij dat weet te halen).