Tjebbe van Tijen via Chello on Fri, 5 Apr 2013 15:18:54 +0200 (CEST)

[Nettime-nl] "IEDEREEN KONING"

"IEDEREEN KONING" - "IEDEREEN KONINGIN" VOOR DE AFSCHAFFING VAN DE VRIJWILLIGE SLAVERNIJ VAN HET KONINGSCHAP

de bijbehorende prent staat op mijn Flickr news-tableau pagina

http://flic.kr/p/e8TRWy

een op Tolstoj geïnspireerde poster die mij al een tijdje voor ogen zweefde ("Tsaar?...Wat Tsaar, ik ben mijn eigen Tsaar" citeer ik uit mijn hoofd de zinssnede in de roman van Tolstoj "Oorlog en Vrede"... wanneer de hoofdpersoon een opstandige oude man ontmoet op een veerpont op weg naar Siberië). Wij zijn allen monarchisten binnen ons eigen koninkrijk! Bevrijd je van de 'vrijwillige slavernij' (*) van het koningschap.

Het is navrant hoe leugenachtig men in Nederland omgaat met de eigen geschiedenis en nu in het jaar waarin hypocriete herdenkingen van 150 jaar afschaffing van de slavernij gevierd worden, viert men tevens de 'vrijwillige slavernij' van het koningschap, met volksvertegenwoordigers die en masse publiekelijk de eed van trouw aan "hun" koning gaan zweren. Beter dat zij trouw aan hun verkiezingsprogramma en hun kiezers zweren. Hoe kon trouwens een koning de slavernij afschaffen daar waar het koningschap op zich gebaseerd op de vrijwillige slavernij van hen die zich gemaakt weten tot 'onderdanen'?

----
(*) Étienne de la Boétie (1530-1563) "Vertoog over de vrijwillige slavernij" een neiuwe vertaling staat on-line:
http://www.lulu.com/items/volume_57/859000/859836/3/print/de-vrijwillige-slavernij-def.pdf