theo ploeg on Thu, 20 Sep 2012 18:40:37 +0200 (CEST)

[Nettime-nl] Retromania tijdens DIY Conference op Incubate

Beste nettimers,

Tijdens de DIY Conference tijdens het Incubate-festival in Tilburg viel me op hoe ouderwets de sprekers dachten over ontwikkelingen rond DIY-cultuur en de netwerkmaatschappij. De teneur was direct of indirect dat er behoefte is aan de herintroductie van nieuwe hiërarchie. Een interessant gegeven dat volgens mij nu net niet de oplossing is. Enfin, ik schreef er een verslag/beschouwing over voor het cultuurblog frnkfrt dat ik eerder dit jaar oprichtte met journalist Peter Bruyn en interaction designer Frank Kloos (inmiddels zijn we door VPRO's 3voor12 in het lijstje van 10 meest toonaangevende blogs van Nederland gezet, die eer komt veel te vroeg, maar het is wel fijn).

Oh ja: frnkfrt staat altijd open voor goed geschreven opinie, wetenschappelijke journalistieke, journalistieke wetenschap, kunst- en cultuurbeschouwingen en wat dies meer (geld is er nog niet).

groet,

theo

Retromania als levenshouding – sprekers op Incubate DIY Conference leven in het verleden

Vroeger was alles beter. Dat is zo ongeveer de strekking van de conferentie over DIY-cultuur die afgelopen weekend als onderdeel van het Tilburgse Incubate festival werd gehouden. Die hang naar vroeger gaat ver. Op vrijdag keren hoofdsprekers Simon Reynolds en Mark Fisher terug naar de hoogtijdagen van web 2.0, zo rond 2008, om te fulmineren tegen de nieuwe mainstream van DIY-cultuur én interactiviteit als de nieuwe passiviteit. Op zaterdag houdt Robert Levine een gloedvol pleidooi vóór copyrights. Een surreële ervaring: is dit écht 2012?

Lees verder bij frnkfrt:
http://frnkfrt.net/retromania-als-levenshouding-sprekers-op-incubate-diy-conference-leven-in-het-verleden/

FRNKFRT | ZuiderLucht | OOR | GONZO (CIRCUS) | HvA CMDA
theos blog @ www.theoploeg.net
--
theo ploeg
postbus 4894

"In the realm of culture, the new totalitarianism manifests itself precisely in a harmonizing pluralism, where the most contradictory works and truths peacefully coexist in indifference." Herbert Marcuse (1964)

"I feel like my heart is being touched by christ." Altered States (1978)