Geert Lovink on Sun, 27 Nov 2011 10:45:16 +0100 (CET)

[Nettime-nl] MONIEK TOEBOSCH: WIE IK WAS VOOR DAT IK WAS...... (13.55 NL 2)

Zondag, 27 november, 13.55 uur, Publieke Omroep, NL 2
MONIEK TOEBOSCH: WIE IK WAS  VOOR DAT IK WAS......
documentaire van Babeth M. VanLoo  © 2011  lengte: 60 min.

herhaling:  zaterdag 3 december, 9.30 uur, NL 2

MONIEK TOEBOSCH: WIE IK WAS  VOOR DAT IK WAS……

Moniek Toebosch, bekend door haar uitzonderlijke stemperformances, exposeerde haar werk in theater, kunst en film in binnen- en buitenland.

Loslaten, onthechten, conditioneringen afleggen, non-dualisme, inzicht in vergankelijkheid, dat is Kunst met een grote K in het boeddhisme. Regisseur Babeth VanLoo, die sinds 30 jaar het boeddhistische pad beoefent, gaat in deze film op zoek naar de weerslag daarvan in het werk en leven van Moniek, als deze te horen krijgt dat zij nog maar drie maanden te leven heeft.

Als een wervelwind trekken Monieks performances over het scherm. Een muse van de Zeitgeist toen kunst als engagement de gevestigde kunst- disciplines doorbrak en onze geest verruimde. We zien haar met Frans Zwartjes, door wie zij als actrice in zijn films een nieuwe theatrale ruimte ontdekte. En met Michel Waisvisz, waarmee zij conventies oversteeg in het muziektheater van de jaren 70. Haar stemperformances maakten nog meer furore toen zij vier legendarische programma’s voor het Holland Festival in Carré presenteerde, Aanvallen van Uitersten, live uitgezonden door de VPRO.

Een Engelenzender tussen Enkhuizen en Lelystad voor de radio, de oeuvreprijs, boeken, de Arti-medaille, exposities, van alles weet Moniek een happening te maken die het alledaagse doorbreekt. Zelfs de dreiging van de dood daagt haar uit er als kunst mee om te gaan...

regie / producent: Babeth M. VanLoo

met: Moniek Toebosch, Frans Zwartjes, Trix Zwartjes, Wies Toebosch, Rudy Luijters, Lily van Ginneken, Antje von Graevenitz, Rudi Fuchs

camera: Bernd Wouthuijsen, Alexander Oey,

2e camera: Babeth VanLoo

geluid: Martijn van Haalen, Bennie Jansen, Frenk van der Sterre

montage: Chris Teerink

eindredactie: Kees Hin, Babeth VanLoo

muziek: Moniek Toebosch

mixage: Mark Glynne

filmmuziek: Frans Zwartjes

bureauproductie: Jasja Arian

kleurcorrectie / online: Ruud de Bruyn

cover foto: Willy Schmidhamer

met dank aan: Museum de Paviljoens Almere, Theater Instituut Nederland, Steim, Arti et Amicitiae, Kees Klaver, Ieke Bertels, Joes Roelofs, Jaak Pieck, Bert Weideveld, Troostbosch Rouwbegeleiding, Stichting Fundament, Lustwarande Tilburg

lengte: 60 min.

© 2011 Een Boeddhistische Omroep productie