merijn oudenampsen on Tue, 12 Jul 2011 12:50:40 +0200 (CEST)

[Nettime-nl] nogmaals

Beste mensen,

voor wie het eventueel interesseert.. een nieuwe paragraaf in het De
Balie verhaal.
ik heb me een beetje laten meeslepen door het lezen van de
scheldkritieken van Lodewijk van Deyssel,
http://www.dbnl.org/tekst/deys001hgmp03_01/deys001hgmp03_01_0015.php

Maar goed, tussen al het pathos zitten misschien nog wel enkele
interessante observaties..

groetjes

Merijn

http://www.joop.nl/opinies/detail/artikel/geenstijl_mannelijkheid/

GeenStijl Mannelijkheid
Over de vraag waarom de directeur van het belangrijkste debatcentrum
van Nederland zich uitdrukt als een puberende reaguurder van GeenStijl

Een wonderlijke conversatie heeft zich ontwikkeld tussen mij en Youri
Albrecht. Na mijn vorige column op Joop.nl, had ik de eer het
exclusieve onderwerp te mogen zijn van een tweet van Youri:

"Muhaha krakerts gooien eigen ruiten In: RT De knuppel regeert... en
de Balie zag dat het goed was"

Dit leidde tot de volgende reactie:

Beste Youri, dank je voor je tweet. Voor de goede orde: ik heet
Merijn, niet krakert. Misschien heb je het verkeerd verstaan toen we
onlangs nog kennis maakten. Ik woon gewoon in een huurwoning, heb een
baan. Niet zo dik betaald als die van jou weliswaar, maar toch. Wat je
bedoelt met Muhaha ontgaat me een beetje. Ik houd het maar op een
uitdrukking van minachting, het kan natuurlijk ook oprechte
vrolijkheid zijn.

Weet je Youri, het duurde even voordat ik me ten volste besefte dat
het toch best wel een beetje vreemd is dat de directeur van het
belangrijkste debatcentrum van Nederland zich uitdrukt als een
zestienjarige reaguurder van GeenStijl. Zo eentje met een overvloed
aan acné en hormonen, en een (daaraan gerelateerd?) gebrek aan
seksleven. Je bent er vast bekend mee, de GeenStijl demografie. Uit de
sublimatie van deze seksuele frustratie vloeit de tomeloze energie en
onnavolgbare stijl van het beroemdste shocklog van Nederland.

Nu kan het zijn, Youri, dat je in een soort midlife crisis verkeert,
en je puberale zelf herleeft via je tweets. Dat moedig ik ten zeerste
aan, maar ik maak me toch zorgen dat het niet helemaal verenigbaar is
met je positie als directeur van de Balie, dat zich voor laat staan op
haar intellectuele diepgang. Representativiteit is zo'n woord dat ik
altijd met goedbetaalde directeuren associeer, misschien is dat
inmiddels passé. Wat misschien nog wel de meest logische verklaring is
voor je gedrag, is dat de GeenStijl mannelijkheid waar jij zo'n mooi
voorbeeld van bent, inmiddels zo wijd verspreid is dat de mannen in
kwestie het inmiddels als de normaalste zaak van de wereld beschouwen.

Wat is GeenStijl mannelijkheid, hoor ik je vragen? Het is een bepaalde
visie op het man zijn die opdoemt uit de kolommen van GeenStijl.
Misschien wel de sleutel tot haar succes. Een visie die als moreel
kompas fungeert voor al die onzekere mannenmensen die naar houvast
zoeken temidden van het troebele sociologische gebabbel over de
gefeminiseerde maatschappij. Een echte man, aldus de subtekst van
GeenStijl, is trots op zijn gebrek aan zelfremming. Een echte man doet
niet aan politieke correctheid en verbloemend taalgebruik; hij zegt
waar het op staat. Onlosmakelijk onderdeel van zijn levensgenot zijn
de typische grappen over Turken met geiten op het balkon en de
intelligentie van de blonde vrouwtjes. Een echte man toont openlijk
zijn viriliteit, vertelt iedereen die het maar wil horen dat hij graag
naar porno kijkt, en beoordeelt elk vrouwelijk schoon aan de hand van
de vraag of zij 'te doen' is. Het is een moderne variant van het type
man wiens levensmotto Jacques de Kadt ooit kernachtig samenvatte als
"in auto's rijden en brullen", de zogenaamde nieuwlichters die "hebben
ontdekt dat het grove en vulgaire eigenlijk veel directer op het doel
afgaat dan de ingewikkelde deftigheid". Waarmee ik overigens geen
belegen Rob Riemen Godwin voor ogen heb.

Deze GeenStijl Man wordt met kleurrijk taalgebruik afgezet tegen de
mislukte man. De linksmensch die biologische Max Havelaar pinda's op
zijn verjaardagsfeestje serveert, die uit correctheid niet flirt met
het aanwezige McLekkerWijf. De moraalneuker, de fatsoensterrorist, die
niet van het leven kan genieten omdat hij zijn innerlijke mannenman
onderdrukt. Het liefst zou hij natuurlijk ook brullen en hard auto's
rijden, maar dat is niet netjes. Zie hier de hypocrisie van de linkse
elite waar GeenStijl zo vol vuur tegen te hoop loopt. Dit
gepropageerde beeld van de linksmensch is wat Freud zou aanduiden als
de castratie van een politiek tegenstander, in metaforische zin dan.
Het heeft GeenStijl duidelijk geen windeieren gelegd. Als zelfs jij
Youri - de directeur van de Balie, het bekendste bolwerk van diezelfde
linksmensch - inmiddels bekeerd bent kunnen we wel spreken van
'mission accomplished'.

De ironie wil dat de opkomst van de GeenStijl man gezien kan worden
als een nieuwe vorm van seksuele bevrijding. Zoals feministes in de
jaren zeventig hun bh's verbranden, zijn er nu hordes aan GeenStijl
mannen die zich bevrijden uit het morele keurslijf en in alle openheid
hun herwonnen viriliteit op het internet belijden. Ik gun je je
vrijheid Youri. Maar niet het laatste woord.

Voor meer info over de linksmensch:
http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2011/04/hoe_herken_je_de_linkschmensch.html