marieke on Mon, 15 Mar 2010 14:02:19 +0100 (CET)

[Nettime-nl] PERSBERICHT, Etalage Innercity #99 (26 maart, 17:00)

IDFX presenteert: Door het kijkraam
Deelnemend kunstenaar: Elke Veltman
Performance op vrijdag 26 maart, 17:00
Registratie van de performance is te zien vanaf vrijdag 2 april
Locatie: Stationshal Breda

De grenzen tussen privà en publieke ruimte worden opgezocht en/of
overschreden in de performance Door het kijkraam van Elke Veltman(1981).

Het Station wordt steeds meer een eenzame kille plek met vandalisme of
juist strenge controle, waar je liever niet zou willen zijn. Deze sfeer
beÃnvloedt het humeur in negatieve zin. Gevolg is dat reizigers in alle
haast het station doormanoeuvreren. Dit door zich af te sluiten van de
omgeving door middel van hun telefoon, mp3-speler of laptop. Er is nog maar
weinig contact tussen mensen en met de invoering van de OV-kaart zal het
persoonlijk contact alleen maar minder worden. Loketbedienden zullen
verdwijnen en de vrolijk fluitende conducteur wordt vervangen door
beveiligingsbeambten, die de orde in de trein moeten handhaven.

Veltman: âIkzelf kan genieten van onverwachte ontmoetingen met andere
reizigers, die net als ik niet geconfronteerd willen worden met
angstgevoelens, maar positief contact kunnen waarderen.
Ik voel me dan even thuis tussen vreemden die gelijkgezinden blijken te
zijn, dit zijn lichtmomenten die mij weer vrolijk de dag in sturen. Met
mijn performance probeer ik het ontstaan van deze ontmoetingen te forceren
zodat de reiziger stil kan staan bij het hier en nu. Ik schud mensen wakker
uit de dagelijkse sleur en maak het station een plek om even te zijn, in de
hoop ze met een goed gevoel weer op de trein te kunnen zetten.â

Etalage Innercity is een doorlopend project van Stichting IDFX, www.idfx.nl
Projectleiders Etalage Innercity: Marlies van Weelden en Marjolein Landman

eerdere projecten van Elke Veltman kun je vinden op:
www.treinproject.blogspot.com
www.liftproject.blogspot.com

Redactie, het onderstaande is niet voor publicatie:

Voor verdere informatie kunt u contact opnemen met:
Marieke de Rooij (publiciteit & communicatie IDFX)
06-12362196
marieke@idfx.nl