Eric Kluitenberg on Sun, 31 Jan 2010 13:45:31 +0100 (CET)

Re: [Nettime-nl] Hoge en lage cultuur revisited + de iPad discussie

Dag Josephine, nl-nettimers,

Allereerst, je hoeft je geenszins te verexcuseren voor jouw reactie, omdat velen op deze lijst dit gevoel zullen delen. Het is duidelijk dat Doorman vooral bezig is een gevestigd belang met comfortabele universiteit-aanstelling en goede positie in de 'oude' media te verdedigen want zijn hypotheek weegt al zwaar genoeg, etc..

Maar veel interessanter is om de opmerkingen van Theo Ploeg over de iPad erbij betrekken. Theo merkt terecht op dat dit nieuwe apple-product niet zozeer geheel nutteloos is (zoals in de hilarische blog post die Patrice had doorgestuurd), maar dat het een product is voor een andere doelgroep, Niet de tinkerers, de web-ontwerpers, niet de activisten, niet de zelf-publicerende kunstenaars of al die andere groepen die zo gretig hebben bijgedragen aan de netwerk-cultuur, maar de doorsnee consument die redelijk passief toegang tot de informatie-stromen wil hebben.

Wat dit soort apparaten doen is een filosofie die eigenlijk heel erg 'oude' media is, p[professioneel geproduceerde en gefilterde content, packagen als kant en klare behapbare brokken voor de media-consument, waarbij internet nauwelijks meer is dan een distributie-medium dat het mogelijk maakt deze on-demand op te vragen i.p.v. in een vooraf gedicteerd uitzendschema.

Dus, de angsten van de Doormannen van deze wereld worden verpakt in een handzaam apparaat dat een uiterst conservatieve visie op media productie en consumptie weerspiegelt. Apple was al veel langer bezig met deze trend, variërend van iTunes, Front Row (visueel interface voor de mac computer die met een 1-knops afstandsbediening te besturen is), de Apple TV (set-top) box, iphone, pod en touch - allemaal gesloten consumer devices en dan nu de tablet computer als puur media-consumptie device.

Op zichzelf zijn het geen slechte producten, maar ze verdelen de markt duidelijk in de professionals (die de volledige computers gebruiken) en de consumenten die afnemen wat de professionals hebben geproduceerd.

De echt interessante vraag is voor mij: gaat dit werken? Willen mensen in meerderheid veel liever de passieve consument van 'goed' geproduceerde media-producten zijn, of willen mensen toch vooral hu  eigen dingen blijven doen, hun eigen rotzooi op youtube, vimeo en wat dies meer zij kwakken? Rondhangen in hun social networking sites, rommelige mailinglijstjes spammen (zoals ik nu doe), blogs volkalken terwijl niemand het leest en ga zo maar door...

Ik hoop het laatste, maar ben niet geheel zeker of dat ook het geval zal zijn.

Kan natuurlijk best zo zijn dat beide trends naast elkaar blijven voortbestaan en ieder in een eigen behoefte voorzien, maar voor mij was de grote belofte van internet altijd om van de professioneel geproduceerde media-producten af te komen, of minimaal daar een parallel universum voor te creëren. Dat de zogenaamde professionals dat niet zien zitten is bepaald geen grote verrassing, maar of je daar nou tegen moet ageren? Laten we de alternatieven gewoon rustig verder ontwikkelen, we zien wel waar het eindigt - de kritiek van de Doormannen wijst ook op een groot gevoel van bedreiging van het voormalige informatie-monopolie, wellicht een teken van zwakte?

wie weet?

groeten,
Eric