Niels Huijbregts on Wed, 20 May 2009 11:48:44 +0200 (CEST)

Re: [Nettime-nl] dearest tinkebell

Hoi Zanne,

Op 19 mei 2009, om 20:43 heeft zanne@zanne.nl het volgende geschreven:

De laatste tijd is er veel onrust in nederland.
(...)
Zo ook TINKEBELL. Deze kunstenaares beweert middels kunst te willen laten zien hoe raar we met dieren omgaan. Zo heeft ze haar kat gedood en er een
handtasje van gemaakt
(...)
TINKEBELL gaat haar gang, ze doet haar ding. Ze laat zich niets in de
wegleggen. Dat dieren bij de wet beschermd zijn, maakt haar niet uit. Alle wetten waar wij ons als normale mensen aan moeten houden gelden voor haar niet, want ze is kunstenaar. Waar jij en ik voor zouden worden opgesloten komt zij mee weg, sterker nog: ze krijgt er van onze belastingcenten voor betaald.. Ja want, TINKEBELL heeft een riante vergoeding gekregen van de
Fonds BKVB.
(...)
Is het niet vreemd dat de overheid geld beschrikbaar stelt voor een
kunstenaar die zich niet aan de wetten van ons land houdt en zelfs al eens
is opgepakt naar aanleiding van haar 'kunstuitingen'?
(...)
Met riante steun van Fonds BKVB heeft Tinkebell nu een boek uitgebracht waarin alle mensen die haar een kritische mail hebben gestuurd, door de
modder worden gehaald. Zogenaamd om een studie te maken van de mensen
achter deze mails, maar in werkelijkheid heeft ze alleen de meest lullige
details over deze mensen gepubliseerd. Met naaktfoto's, met
telefoonnummers, met woonadressen. Zo ook die van mij. Ze heeft zelfs een
foto van mijn woning afgedrukt.
Nou heb ik in mn hele leven heel wat teksten en foto's op het net gezet. Uiteraard heeft ze hier een selectie uit gemaakt van de meest onbenullige en meest nietzeggende. Zo heeft ze een boek volgekregen van 700 pagina's
non-informatie. Zodat ze tegen de wereld kan zeggen; kijk eens ik heb
gelijk.
En dat, beste jongens en meisjes is waar wij belasting voor betalen...

In je betoog proef ik, naar ik meen, jaloezie (je hebt het steeds over die riante steun van het Fonds BKVB) en verongelijktheid (omdat Tinkebell niet de goede foto's van jou in haar boek gezet heeft?) en dat is jammer, want dat vertroebelt je eigenlijke punt.

Je schrijft "is het niet vreemd dat de overheid geld beschrikbaar stelt voor een kunstenaar die zich niet aan de wetten van ons land houdt?" en dat is een erg interessante vraag. Of kunstenaars in het algemeen alleen steun verdienen als ze zich aan de wet houden, lijkt me een kwestie die we een keer tijdens een discussieavond in de kroeg moeten bespreken. Maar specifiek in het kader van Tinkebell's boek kunnen we er hier ook al iets over zeggen: Tinkebell overtreedt inderdaad de wet, alleen niet zoals jij beweert. Niet door van haar kat een tas te maken, of door hamsters in plastic ballen te stoppen. In die gevallen handelde ze keurig binnen de wet. Maar wel door jouw e- mail aan haar in haar boek te plaatsen, door je foto's op te nemen en door persoonsgegevens van jou af te drukken, zonder jouw toestemming. Je kunt daartegen optreden, door aangifte te doen.

Ik sta ook in het boek (blz. 685), met een essay waarin ik me verwonder over het boek, maar ook over het exhibitionisme van degenen die erin staan. Dat je je op Nettime niet opwindt over het gebruik van jouw foto's in het boek, maar over het feit dat het onbenullige foto's zijn, zorgt opnieuw voor verwondering.

Ciao
Niels