A. Andreas on Thu, 27 Nov 2008 16:22:22 +0100 (CET)

Re: [Nettime-nl] Rough Guide to Amsterdam: Border Inquiries - live discussion between Dom Omladine, Belgrade & De Balie, Amsterdam, Saturday November 29, 19.00 - 21.00 hrs.

FYI

Creative Insurgency, by A. Andreas,
Serbian translation by MANIK

Kreativni bunt kao

Kreativni bunt kao oponent etabliranoj kulturnoj dominaciji

Nasuprot kreativnom otporu,kreativni bunt zeli da zbaci jaram
korporacijske umetrnosti a ponovo uspostavljajuci novu vrstu
kreativnog poretka u kojem moc i vestina mainstrem umetnickog sveta
postaje definitivno odbacena praveci mesto dubinskom i na humanizmu
zasnovanom znanju,razmeni i re-distribuciju objekata umetnosti i
onoga sto na specifican nacin pripada umetnickom.

Kreativni bunt ponovo potvrdjuje ono sto je umetnosti imanentno-
autonomija uz podrazumevajuce pravo da pruza otpor i podriva drustvo
koristeci svoje idiomatske resurse.To je sada najpreci odgovor na
izazov dizajnera,trgovaca,industrijalaca i njima slicnih.

Jedna od kljucnih debata medju cinovnicima u
umetnosti,internacionalnim ekspertima i izucavaocima umetnosti tice
se razmatranja izmena koje se desavaju u toku bunta a u njegovoj su
prirodi."Klasicni"bunt zahteva povecanje svoje moci proistekle iz
andergraund i gerilskih potencijala i sila.Ono sto se sa buntom desava
(contemporary)karakterise vezivanje za sire sistemske konflikte ili
razocarenja koja su normalna u sirenju bunta a vezana su sa njegovim
distribuisanjem preko mreze (Internet) i preko drugih formi
informativnih tehnologija;sa potrebom da generisu sopstvene
potencijale i resurse radije nego da se vezuju za sponzore;takodje i
sa zeljom za kreiranjem "politickog prostora" u kojem bi
dejstvovala...radije nego u omedjenim prostorima gde vlada
dominirajuca kultura kao proizvod dominirajuce drustvene moci.

Snage u kulturi se jos bore da razumeju ovaj postojeci,aktuelni bunt
i da nadju nacin nacin da mu se suprotstave.To je postao uobicajeni
'pattern' otkad je bunt sve cesce poceo da poprima formu
"nadmudrivanja" izmedju bunta i 'kontra-bunta'.

Svrhovito upotrebljeno poredjenje sa 'armijom metonima' koje se
koristi za dalekoseznije stratesko odredjivanje vizije o pitanjima
cuvanja zadatog cilja odrzava ili pak zamenjuje zeljeni rezim pobune
i to upotrebom sile jer kreativni bunt koristi paralelno teoretske
osnove za ocuvanje svojih ciljeva sto je povezano sa oslobodjenjem
umetnosti od odlucujuceg uticaja kapitala.

Takodje-koriscenjem iste armade kreativnog buntovne mase
instrumentalizuju globalnu propagandu,a to znaci da pronalaze visak u
samoj masi /buntovnoj,dakle/za zavrsetak zadatog
cilja.Rasprostranjeno koriscenje Interneta,mejling lista,uradi-sam-
aktivnosti podizu diljem sveta kriticnu masu/telo snazno motivisanih
umetnika.

Moderni zivot se prikazuje u liku coveka koji se davi i pri tome
snima samog sebe u samrtnoj borbi;vidjenje coveka koji se davi i pri
tome snima samog sebe u svetu koji se i sam davi ekstremno je
apsurdno jer nema posmatraca da sve to gledaju sa strane.Sam cin
snimanja zamenjuje zivot.Ostatak tog zivota koji nestaje zivotniji je
od samog zivota.Ovaj scenario zbilja je zadnja stanica-artisticna
labudova pesma covecanstva snimljena mobilnim telefonom coveka koji
se davi.

Akt vidjenja (aktivnost)postepeno se menja u cin gledanja (pasivnost)
a to je upravo ono sto globalni kapitalizam radi sa ljudskom
vrstom...Premestajuci nacine kreiranja zivota
(ruralnost,agrikultura,samozastita,apsolutisticka drustva)sa
sredstvima koja sluze da bi se zaradilo za zivot
(industrija,rad,rente,krediti,plate,zivotno osiguranje)akcenat polako
prelazi sa onog koji treba sagledavati u smislu aktivnog u njegov
pasivni opozit.Primerice- sa razvoja Interneta kao instrumenta koji
pomaze izucavanju i istrazivanju prelazi se na Internet koji je
instrument za zabavu.U tom zapanjujuce kratkom procesu koji traje
jedva desetak godina web.populacija se preobrazila iz male grupe
zainteresovanih u ogromnu zver milionskih razmera.Monstrum koji
izgleda kao prirodni pratialac nase svakodnevice jeste gigantski
unistitelj.Pauk web-a sada spijunira svet,postaje oko koje zaposeda
nezamislive polozaje i ulazi u najskrivenija mesta ljudsko-intimnog
zaslepljujuci otkrivanjem tih tajnih slika razlog svoga
postojanja,postajuci i sam davljenik koji snima samog sebe u
preostatku koji jeste(jos)njegov zivot u nestajucem zivotu sveta koji
se davi snimajuci svoje nestajanje...i tako u beskraj do onog,necega,
zadnjeg koje opasno cak i izmisliti...

Mi smo redukovani na otpad,smece,mi smo izgubljene
egzistencije,ostatak smo zivota zombifikovan sistemom kapitalisticke
moci koja sve vise stavlja svoje sape na praksu koju nazivamo
kultura,Mi jesmo realno zivi -mrtvi...koji na sve nacine pokusavaju
da umru,najzad.I na tom putu prema nistavilu mi groznicavo vodimo
druge za nama.Svaka kap zivota je vampirizovana ovom masinerijom.

Medijske laboratorije su posvuda,studije digitalne kulture postoje na
svakom Univerzitetu...pozivi za ucesca na umetnicke konkurse,pozivi
za ucesca...za papire,pozivi gradjanima za ucesce...a sve pod
svevidecim okom finasijskih mocnika pod institucijskom
supervizijom.Nase oci su sa-glednici(od saputnik),uz/
oci,subordinisane kugle velikog Taktiko-Monstruma ciji identitet se
krije ispod hiljada brojeva i imena u
supermarketima,frimarketima,nato,unesco,vn,gatt,g8,demokratija,narodna r
epublika,republika.Prodaja i kupovina
ideologija,dobara,ideja,misljenja,akademskih zvanja...produkovanje
novog,novijeg,vruceg koje je jos vise vruce od vruceg toliko vruce da
postaje seksepilnije od samog seksa,eroticni nacin nacin da se zavede
kakav lenji autsajder,da se natera da izgubi nistavno-sebe u
samoubilackom samoerotizmu...Nasa cula su sve vise reciprocna lakoci
sa kojom se rasprsuje kooperativna snaga,diskutuju demokratska nacela
i principi 'demokratije'.Nasa tela su sve vise sklona da se zagnjure
u artificijelne pseudo-avataricna stanja u "Second Life-u".Masinerije
seksualnih proteza ulaze u nase telesne otvore sa 50 dana
garancije.Muskarac se pretvara u zenu,zena u muskarca...besplatna
razmena utisaka o frojdistickim seksualnim ulogama.

Razdvojeno,razvratno,razcereceno,razemotivisano,razmrvljeno,razdvojeno

A. Andreas 19 Dekemember 2007

Prevod /Translate

MANIK,7 januar 2008.

AA