a a on Sat, 8 Nov 2008 13:45:47 +0100 (CET)

[Nettime-nl] NEE tegen EPD

ZEG NEE Tegen het Electronisch Patienten Dossier
Bezwaarformulier op www.infoEPD.nl     Bel 0900-2324342

Stel U hebt borstkanker, net als uw moeder had en uw oma. U hebt een erfelijke ziekte.

Nu heeft u waarschijnlijk een verzekering die net zo duur is als die van de buurvrouw, maar hoe lang nog?

In een uitgebreid adviesrapport van de OECD (Organisation for Economic Co-operation and Development) aan de Nederlandse overheid wordt op pagina 208 melding gemaakt van de automatische verwerking van claims tussen ziekenhuizen en verzekeraars.

Het is slechts een kleine vermelding in een uitgebruid rapport maar het is wel een hele belangrijke. Ook al staat, in de huis aan huis verspreidde, folder dat verstrekking van gegevens aan verzekeraars niet zal plaats vinden, schuilt in de verzameling van gevoelige gegevens een groot gevaar.

e-Expense Claims: This program is in the planning phase. It will automate the flow of expense claims between health providers and health insurers.

Nu is die koppeling nog niet openbaar maar met het voortschreiden van technologische ontwikkelingen in de zorg en de verder gaande implementatie van op afstand leesbare RFID chips ligt het gevaar op de loer dat we beetje bij beetje afstand nemen van onze privacy (onze identiteit) en deel gaan uitmaken van een internationaal netwerk. Dat alles, en dat is het ergste, onder het mom van zelfbescherming en veiligheid.

Kinderen worden vanaf volgend jaar bij geboorte verplicht opgenomen in de Electronisch Kind Dossier Database en zullen de papieren dossiers verdwijnen.

Alle kinderen tussen 0 en 19 jaar worden opgenomen als er kontakt is met een zorg instelling.

Alle nieuwe paspoorten die worden uitgegeven in europa en amerika bevatten een op afstand leesbare chip, een zogenaamde Radio Frequency IDentification chip. Op deze chip staat alleen een nummer. Het is een klein ding zonder batterijen, het gaat een beetje ver om helemaal uit te leggen hoe het werkt, maar met dit 16 cijferige unieke nummer op die chip (o.a.je Burger Service Nummer) zijn alle gegevens op afstand te koppelen aan jou. Kort gezegd is er een centrale database waar een heleboel nummers in staan met daaraan gekoppeld gegevens uit je paspoort, rijbewijs, naam, adres, studie, werk, nationaliteit, bestemming (vliegtuig), en je medische gegevens. Voor wie toegang heeft tot die gegevens, natuurlijk de overheid.

In Amerika, Denemarken, Engeland zit een bedrijf dat heet Digital Angel, zie link beneden. Dit is een dochter onderneming van VeriChipCorp. Zij maken implanteerbare chips voor mensen. Vorig jaar zijn in de VS 200 alzheimer patienten gechipped. Voor hun eigen veiligheid natuurlijk. In de database zijn persoonlijke restricties opgenomen die de bewegingsvrijheid van de patienten bepalen in de Kliniek. Is de patient gezond genoeg om vrij te bewegen dan gaan de deuren open. Is er in de database voor jou bepaald dat je dat niet mag, dan blijven de deuren dicht. Verichipcorp gaf in een persberich aan dat het een ethisch probleem was om mensen die geen wilsbeschikking meer hebben van een chip te voorzien maar ja. Dat kwam misschien wel goed uit. Deze chip is in wezen identiek aan die in je paspoort.

Anthony Guiseppi-Elie van het bedrijf Center for Bioelectronics, Biosensors and Biochips (C3B) heeft vorig jaar van het pentagon voor 1,6 miljoen dollar de opdracht gekregen om een bio sensor te ontwikkelen voor implantatie in de hersenen van alle soldaten die worden uitgezonden. Deze RFID chip bied mogelijkheden om de gezondheid van de soldaten te monitoren. Er zijn nu al chips op de markt die je via satelieten (GPS) kunt volgen. Zie linken beneden.

Ik zou nog veel meer kunnen schrijven, beter is nog om zelf te gaan rond vragen, lezen, luisteren, en hou je eigen sensoren vooral scherp. Schrijven is helemaal niet mijn ding maar ik moet dit delen met mensen die zich hier niet van bewust zijn. We leven in een gekke wereld die grotendeels verborgen is onder een dikke laag fun en happyness. Ik heb heel sterk het gevoel dat we naar een maatschappij toe gaan waarin echte vrijheid en bewust leven straks niet meer mogelijk zijn. Maar dat we straks alleen nog maar werken voor onze aflossingsvrije (?) Hypotheekschulden de auto en de chips. Lays of VeriChipcorp maakt dan ook niet meer uit.

Lieve mensen.

Er zijn natuurlijk ook goede kanten te bedenken van het EPD. Echter ik wil na de dubieuze oorlogen in iraq, de aanslagen van 11/9, de plotse benoeming van Jaap de Hoop Scheffer als secretaris generaal van de NAVO, De moorden op Pim Fortuyn, Theo van Gogh, Louis Seveke, en gebeurtenissen rond de Hofstadgroep die handgranaten kreeg van de AIVD, de invoering van de chip in m'n paspoort, schier onophoudelijke samenwerking met amerika als het gaat om afgeven van zelfs hypotheekgegevens als je naar new york vliegt, maar ook alle bank gegevens, illegale cia gevangenissen, illegale cia vluchten, jaren lange bewaarplicht van surfgedrag van mensen bij internet service providers, geheime Bilderberg conferenties, the trilateral commission, the north american union, Guantanamo Bay waar nog steeds niemand in staat van beschuldiging is gesteld maar waar al meer dan 600 mensen gevangen hebben gezeten, dan denk ik ik wil dit niet. Wij doen mee met de War on Terror, maar
 als bevrijders zijnde (?) wil nederland niet open staan voor de gevangenen die in guantanamo zitten. Ze kunnen vrijgelaten worden maar ze kunnen niet weg omdat geen land ze wil hebben. Schande voor onze democratie. En de koningin zwijgt.

Ik wil vrij zijn, mensen lief hebben. En niet voortdurend bang zijn en bang gemaakt worden. Voor mij geen Electronisch Patienten Dossier.

Heb lief.

http://www.burger.overheid.nl/files/oecd_nlfinalreport__november_2006_.pdf
http://www.verichipcorp.com/
http://www.digitalangel.com/
http://www.wnd.com/news/article.asp?ARTICLE_ID=35766
http://www.drewhemment.com/2006/last_night_an_arphid_saved_my_life.html
http://edition.cnn.com/2004/TECH/10/05/spark.bajabeach/
http://pressesc.com/news/80530072007/pentagon-implant-microchips-soldiers-brains
http://www.rfidjournal.com/article/articleview/3340/1/1/
http://www.newscientist.com/channel/health/mg19426044.400-plan-to-chip-alzheimers-patients-causes-protest.html
http://www.trilateral.org (officieel kijk eens rond bij de biografien)
http://www.bilderberg.org (niet officieel)
http://www.youtube.com/watch?v=x_kXVbnCOsE

Ik ben voor evenwichtige vooruitgang tegen te grote inmenging van bedrijven in de politiek.