Koen Martens on Mon, 21 Apr 2008 12:36:19 +0200 (CEST)

Re: [Nettime-nl] nieuwe media toch niet duurzaam?

On Mon, Apr 21, 2008 at 12:19:47PM +0200, Marja Oosterman wrote:

> Milieudefensie Magazine (1/2-2008) besteedt er uitgebreid aandacht aan.

Ik kan mij herrineren daar ooit een abbonement op te hebben genomen, maar blijkbaar de rekening niet betaald want die editie heb ik nog niet gezien :)

> Ja, economische motieven 'helpen'.

Voor veel bedrijven de enige motivatie om iets te veranderen..

> Wat denk je als ICT-er van het idee om niet de snelste processoren,
> giga geheugen etc. aan te schaffen, maar op Linux over te schakelen
> waardoor je met veel minder toekan en minder stroom gebruikt?

Overschakelen op linux juich ik sowieso toe (ben groot voorstander van alles wat
open is). Zelf gebruiken we op de servers FreeBSD, gaat ook efficienter met
resources om (nog efficienter dan linux overigens).

Daarnaast ben ik ook blij met de huidige trend van 'virtualisatie': meerdere virtuele
servers op 1 fysieke server. Zo kun je soms flink besparen in hardware en dus ook in
stroom (hoewel zo'n server die meerdere virtuele servers draait het wel weer wat drukker
heeft natuurlijk).

Overigens is er nog een secundair milieuprobleem: computers zijn chemisch afval. Als je
langer met je computer kunt doen, door bijvoorbeeld geen nieuwe computer te kopen omdat
je anders geen windows vista kunt draaien, scheelt dat weer een hoop troep die verwerkt
moet worden (vaak door kinderen/slaven in 3e wereld landen die die computers uit elkaar
halen en de chemische troep met de blote handjes scheiden).

Gr,

Koen

--
K.F.J. Martens, Sonologic, http://www.sonologic.nl/
Networking, hosting, embedded systems, unix, artificial intelligence.