Moritz Ebinger on Mon, 3 Dec 2007 08:38:58 +0100 (CET)

[Nettime-nl] Teken performance en expositie op de muren van de balie

ïïBeste persmedewerker (Plus geÃnteresseerde vrienden)

de Balie op de Leidseplein, te Amsterdam wordt over 1 week 25ig jaar. Algemene informatie over het feest op 8 december, over de zwarte markt, over de balie, over de kunst vind men hier http:// www.debalie.nl Hierbij een eigen persbericht rond een gigantisch kunstwerk hieromtrent. Sinds ik in Nederland woon kom ik er vaak, vanwege de bijzondere films, de debatten, de andere bezoekers in het cafà en het goede eten. Nu ben ik nu sinds een week zo ongeveer van elke dag van 10:30 tot 22:30 aan het tekenen direct op de muren van de balie. Doordat het zo immens groot is en omdat het zo leuk is, is het ook noodzakelijk intens de tekenen. Ik teken met de idee in mijn achterhoofd van wat de balie is en wie er komt, ik laat me beÃnvloeden door de gesprekken die de mensen voeren als wat ik opsnuif tijdens de debatten als wat ik voel als ik met en tussen de medewerkers dans. Er zijn er namelijk uitzonderlijk veel die goed dansen (met rolschaatsen aan, vurig flamenco, bizarre house, soms liever paaldans) sowieso is het zeer aangenaam te mogen werken in een omgeving waar de meeste die er werken of die er langs kommen zelfs ook kunstenaars zijn, niet allemaal beeldende kunstenaars ook filmers, schrijvers denkers, fotografen, organisatoren.

Ik begin centraal onder de grote trap en werk als een Octopus door de Balie en naar buiten. Altijd voel ik op een gegeven moment als ik aan het muurtekenen ben, opeens de prachtige vrijheid (waarin ik me als kunstenaar heb gemaneuvreerd) het geluk dat ik zomaar mag genieten aan een lijntje die ik trek of een kleurendruppel die ik zet. Het moment waar het net perfect klopt om zo te werken en de vrijheid te hebben om met de kwast of linksom of rechtsom te mogen afslaan, niet geremd door tijd of formaat of wie of wat dan ook, zo ontstaan prachtige werken. Ik begin nu en laat me inhoudelijk meevoeren door de aanwezigen (jij als je langskomt bijvoorbeeld) en het bruisende leven in de Balie.

Daarnaast is het een goed, mooi, statig pand met een bijzondere geschiedenis, ik kan me bijvoorbeeld nog herinneren dat Ruud Gullit met zijn reggae band Revelations time oefende in de kelder en vooral herinner ik me aan mijn eerste expositie Ãberhaupt in Nederland, 1984 toonde ik lange kleuren etsen (van 22cm bij 200cm & 16cm bij 160cm) tussen de glas in lood ramen van de oude Bar.

Heel klein beetje daarom, maar vooral om hoe ik nu werk; citaat "als een energieke duizendpoot - poÃtisch, verspeeld, politisch, fantasierijk, surrealistisch, groots en mierenneukerisch met scherpe lijnen en direct op muren, tafels en deuren".

werd ik door de artistieke directeur Ellen Walraven uitgenodigd om en al omvattende tekening te realiseren. Aan dit honderden vierkante meters groot kunstwerk werk ik nu.

Er is al veel te zien en vanaf maandag ochtend 3 december tot en met (ook tijdens de festiviteiten en debatten, op de 8de wordt feest gevierd, rond die dagen zou mijn tekening ook op zijn speciaal moment zijn.) 16 december ben ik meestal aanwezig.

Graag zou ik af en toe willen pauzeren en daarbij aan jouw uitleggen wie of wat.

Jullie kunnen direct mij bellen 6-54343375 of de balie (020) 5535151 (vraag naar de publiciteit of naar Ellen) zij hebben fotomateriaal, teksten en uitleg.Via deze link http://www.debalie.nl/artikel.jsp? siteid=&articleid=204573 vind men meer rondom de tekening.

Teken performance en expositie op de muren van de balie, van 3 tot 16 december, opening 8 dec. 17uur

P.S. overmorgen 2 dec. doe ik mee aan de expo Breekbare ideeÃn - keramische werken met mijn over de hoofd geslagen formula one in geglazuurd Keramiek; over hoe David Purley tevergeefs probeert zijn collega Roger Williamson uit het brandende auto te reden. geschiedenis.vpro.nl/programmas/ 2899536/afleveringen/16557030/ - 26k - Centre CÃramique in Maastricht getoond. http:// www.centreceramique.nl/zien_agendaitem.asp?id=1760.

Met vriendelijke groeten Moritz Ebinger te Egmond aan de Hoef mobiel Moritz 0625072258 moritz.ebinger@planet.nl ïï