Geert Lovink on Mon, 1 Oct 2007 20:58:11 +0200 (CEST)

[Nettime-nl] Laura: De kennis van Wikipedia

De kennis van Wikipedia

http://mastersofmedia.hum.uva.nl/2007/10/01/de-kennis-van-wikipedia/

Posted by laura with tags new media and wikipedia

Hoe makkelijk is het om berichten op de Nederlandse variant van Wikipedia te plaatsen? Wie bekijkt de nieuw aangemaakte pagina’s? Wat is waarheid volgens Wikipedia? Met deze vragen in het achterhoofd heb ik op woensdag 26 september een pagina over de Spinplant of Bossius Rodricus aangemaakt. Voor de aandachtige lezer, nee, deze plantensoort bestaat niet. Het idee hier achter was om uit te vinden hoe lang het duurt voordat een pagina over een niet-bestaand onderwerp wordt ‘gevonden’ en wat hier dan mee wordt gedaan.

Ik hoefde niet lang op mijn antwoorden te wachten want slechts twee uur later werd de pagina al verwijderd van Wikipedia met de volgende reden: “26 sep 2007 10:52 Erik1980 (Overleg | bijdragen) Spinplant is verwijderd (De inhoud was: Onzin/hoax, nul google-hits op beide termen)”

Oke, het is waar dat deze plantensoort volledig verzonnen is, maar dat weet ik, hoe kan Erik1980 dit zo zeker weten? Juist, door Google te raadplegen. Google wordt hierbij dus als enige bron van kennis gebruikt. De vraag waarover na gedacht kan worden: Hoe betrouwbaar is Wikipedia als informatie alleen wordt gecheckt op aanwezigheid binnen Google?