Marja Oosterman on Mon, 25 Jun 2007 15:18:53 +0200 (CEST)

Re: [Nettime-nl] "Open debat op internet een illusie"

Wat heerlijk Alle,
dat jij nog een intensieve gebruiker blijkt te zijn van usenet.
Het is voor mij al tijden geleden dat ik nog een newsgroepeditor gebruikte,
dus puzzel ik nu of er een andere manier is om de groep te vinden, want een interessante discussie begrijp ik.
Maar die we ook hier misschien nog eens dunnetjes over kunnen doen?

Ik ben overigens van mening dat de integriteit van deelnemers aan een discussie via welke technische faciliteit ook, al snel blijkt uit hoe ze met tekst quoten omgaan.
En je merkt al snel of er wezenlijke aandacht is, een echte poging te begrijpen wat je schrijft.
Wat o.a. kan blijken uit open communiceren, zodat ook openlijk gesteld kan worden dat je iets niet begrijpt of dat je uit een reactie merkt dat wat je poneerde niet goed begrepen is en dat dat dus aan je zelf kan liggen en je een poging doet het beter uit te leggen.
Van die dingen.
Oftwel:
goede communicatie, digitaal of irl hangt steevast af van de bereidheid om echt in communicatie met de ander(en) te gaan.
Dan zijn zaken als 'oordelen' en 'mening deponeren', imho steevast zaken die getuigen van een lager bewustzijn en daarmee gepaard gaand helaas ook vaker minder open en bruggen makende communicatie.
Wie zichzelf niet kent, kan ook een ander niet goed kennen.

Wie niet zelf bereid is tot openheid zal dat ook minder snel ontmoeten.

Deze reactie van jou moet ik op een ander moment nog eens echt goed lezen overigens.

H.groet,

Marja