Eric Kluitenberg on Sat, 1 Apr 2006 14:50:21 +0200 (CEST)

[Nettime-nl] Tipad 1 april grap

beste nettime-nl'ers,

Vandaag kreeg ik bij wijze van 1 april grap een kaartje in de bus van Tipad anti-terrrosime bestridjing of zoiets.

Je komt bij een site uit waar je alleen met je eigen code iets kunt doen - dat heb ik natuurlijk niet gedaan.

Het lijkt op een herhaling van Regoned regsitratie orgaan Nederland - het project van Martijn Engelbrecht rond het aangeven van illegalen.

Een aantal zaken waren niet overtuigend aan het kaartje dat ik ontving:
- gefrankeerd met handmatige postzegel (dead give away)
- ingevuld met de hand (onwaarschijnlijk)
- formaat standaard briefkaartje (ook geen gebruikelijk formaat voor een overheidsininstelling).

Regoned veroorzaakte een goilf van kritiek en reacties omdat het zo geloofwaardig uit zag - dit is toch een beetje amateuristisch.
( http://www.debalie.nl/dossierartikel.jsp? dossierid=14481&articleid=9742 )

Ok vond ik meteen een weblog waar het intiatief al bekend was - ik paste hieronder de posting over dit geval.

Vraag: Hebben meer mensen deze kaart ontvangen?
Is het alleen een flauwe 1 april grap of is er meer?

groeten,
eric

--------------

Postvak in
Elke avond moet ik even ruimen. Dan open ik mijn mailbox en de meest onzinnige mails komen voorbij. Natuurlijk veel SPAM en natuurlijk ook veel Porno, waar ik natuurlijk niet om gevraagd heb.

Soms krijg je ook daadwerkelijk mail die er echt toe doet, en soms krijg je mail die je totaal niet bevalt. Zoals deze mail:

quote:

Geachte heer Roy van Brink,

In het kader van een grootschalig, landelijk onderzoek naar terrorismebestendigheid op microniveau kan het nodig zijn dat wij, Terrorisme Inspectie en Preventie Advies Dienst Nederland, binnenkort bij u een huiszoeking moeten verrichten.

Om te bepalen of dit noodzakelijk is, willen wij u zes korte vragen stellen.
Wij verzoeken u om deze vragenlijst secuur en naar waarheid in te vullen.

Bij voorbaat dank voor uw medewerking.

Met vriendelijke groet,

Dhr. T. van Haaften
Hoofd Inspectie Particulieren TIPAD Nederland

TIPAD doet landelijk onderzoek naar terrorismebestendigheid op microniveau*. Onze medewerkers PVD (Preventieve Veiligheidsdienst) onderzoeken nauwgezet elke vorm van dreiging. We roepen Nederlandse burgers op hun medewerking te verlenen.
* Beroepend op de wet Terrorismebestrijding en Veiligheid Nederland (TVN) art. 23

Stel u krijgt een persoonlijke mail zoals deze. Wat voor gevoel zou u krijgen? Ik had mijn twijfels en na wat onderzoek, heb ik het volgende terug gestuurd:
quote:

Beste T. van Haaften,

U heeft een mail gestuurd naar een radio programma van de lokale radio te Bernheze. Aangezien het pand waar de studio zich begeeft niet op mijn naam staat, gaf mij dat reden om de toegestuurde mail in twijfel te nemen.

Naar mate ik de mail door las, kreeg ik meerdere twijfels. Waarom was deze mededeling gestuurd naar een email adres en niet in briefvorm naar het huisadres. De mail deed mij steeds meer twijfelen. Daarnaast vond ik de tekst en ik citeer:” In het kader van een grootschalig, landelijk onderzoek naar terrorismebestendigheid op microniveau kan het nodig zijn dat wij, Terrorisme Inspectie en Preventie Advies Dienst Nederland, binnenkort bij u een huiszoeking moeten verrichten.” Erg intimiderend overkomen.

Ik heb eerst gekeken wat de site www.tipad.nl was. Daar bleek dat alles afgeschermd was. Vervolgens heb ik op de link geklikt die in de mail stond, daar kreeg ik een vragenlijst met 6tal vragen. Erg rare vragen mijn inziens. Omdat ik erg twijfelde heb ik de telefoon ter hand genomen en de politie gebeld. De politie was op de hoogte van deze mailing. Zij konden mij vertellen dat dit een nepmail was, iets wat ik stiekem al vermoedde. De politie had al meerdere telefoontjes mogen ontvangen.

Ik ben daarna gaan kijken wie het internet adres geregistreerd had. Deze telefoonnummers heb ik genoteerd van de desbetreffende persoon en heb ik proberen te bellen. Helaas werd er niet opgenomen.

Nu ben ik zelf iemand die zeer snel door heeft of een mail nep is, of onder spam valt. Echter bij deze mail had ik twijfels. Als dit bij mij al zo is, dan denk ik dat er veel meer mensen zijn die hier in zullen trappen en een onbehagelijk gevoel er aan overhouden.

Naar mijn mening is dit geen grap die je met mensen kunt uithalen. 1 april is zeer dichtbij, maar dit zijn geen leuke grappen. Grappen zijn bedoeld om mensen te laten lachen, niet om ze een onveilig gevoel mee te geven.

Ik heb daarom besloten om deze mail door te sturen naar de landelijke media. Hopelijk zijn zij het met mij eens dat dit geen grappen zijn en eerder getuigd van slechte smaak. Ik hoop dat ik hierdoor mensen kan helpen niet in deze mail te gaan geloven.

met vriendelijke groet,

Roy v Brink

Mijn vraag aan u, de weblog lezer is: mail dit even door naar iedereen, dan zijn er weer minder mensen die er in trappen.