Leon Kuunders on Thu, 17 Feb 2005 12:24:25 +0100 (CET)

RE: [Nettime-nl] Taming urban monsters: Mexico City

Er is een belangrijk nuance verschil tussen "verwachten" dat derden de
nederlandse taal spreken, of de inrichting van de maatschappij handen en
voeten geven met nederlands als primaire taal.

Het laatste geval spreekt over het publieke domein.
Het eerste geval gaat in op het private domein.

--Leon.

-----Original Message-----
From: Rob Coenen [mailto:rob@massive-interactive.nl]
Sent: donderdag 17 februari 2005 1:36
To: 'Geert Lovink'; nettime-nl@nettime.org
Subject: RE: [Nettime-nl] Taming urban monsters: Mexico City

Beste Geert,

Mmm een andere houding tegenover buitenlanders is te bespeuren zeg je - en
niet ten goede. Met het eerste ben ik het wel met je eens, met het tweede
niet. Van buitenlanders verwachten dat ze Nederlands kunnen spreken in
Nederlands is echt niet zo heel raar lijkt me. Het verschil tussen nu en
vroeger en nu is denk ik dat we vroeger van niet-Nederlandstalige
verwachtten dat ze Nederlands leerden, behalve van de Engelstaligen. Deze
houding is veranderd en eigenlijk is het nu veel eerlijker: allemaal aan het
Nederlands.
	Iets wat mij bij is gebleven: het interview op AT5 met de oprichter
van Gary's Muffins. Ik ben zijn naam kwijt (Gary?) maar deze Amerikaan
vertelde dat hij begreep dat als hij succesvol zou willen ondernemen in
Nederland dat hij zelf alle belastingformulieren en dergelijke zou moeten
kunnen lezen. Prioriteit 1 van hem was dus zsm Nederlands leren.
Het opzetten en runnen van zijn inmiddels niet meer uit Amsterdam weg te
denken bedrijf viel hem opzich echter minder zwaar dan het leren van
Nederlands vertelde hij - al die Nederlanders die maar geen Nederlands met
hem wilden spreken voor meer dan 10 seconden.

Verder schrijf je dat we defacto in een tweetalig land leven.
Welnu, buiten Amsterdam is Engels toch echt abominabel vertegenwoordigd, zo
defacto is dat dus helemaal niet. (Daarbij, Fries is nog steeds de enige
officiële tweede taal die we hebben, niet Engels en laten we hopen dat dit
zo blijft.

Wars van rechts-radicale onderbuikgevoelens groet ik u allemaal,

ROB
100% Europeaan
http://www.euro-patriot.com/