jo van der spek on Thu, 11 Nov 2004 15:52:46 +0100 (CET)

[Nettime-nl] groeten uit baghdad

er is een Nederlandse blogger in Baghdad opgestaan!

Gisteren is de noodtoestand voor heel Irak afgekondigd en dat leek me een
geschikt moment om een blog te beginnen. Wat meer discipline in mijn leven
in Baghdad kan geen kwaad. In Irak moet je elke dag de dingen improviseren,
omdat de politieke situatie is gewijzigd, omdat het regent, omdat de stroom
uitvalt en de generator stuk is, omdat er geen benzine te koop is, omdat er
opeens een gezinslid gewond raakt door kortsluiting, omdat een werknemer
plotsklaps ontslag neemt. Dan wil ik me wel eens laten gaan, de moed
opgeven, een borrel te veel pakken.

De noodtoestand zorgt voor iets meer overzichtelijkheid in mijn bestaan
hier: ik roep al maanden dat de verkiezingen niet zullen plaatsvinden op 2
of 31 januari 2005 – maar ik wist dat niet zeker. Ik weet het nu nog niet
zeker maar het lijkt me moeilijk een verkiezingscampagne te voeren als de
facto de vrijheid van vergadering en vereniging zijn opgeschort – in
theorie alleen voor criminelen die er misbruik van maken, maar dat zal wel
tegenvallen. [...]

Een kwart miljoen Fallujanen op de vlucht is meer dan de helft van het
aantal Koerden dat de Turkse bergen in vluchtte toen Saddam de opstand van
1991 neersloeg – om u een idée te geven. Of als u dat niets zegt: stel u
voor dat de helft van de bevolking van Den Haag onderdak zoekt in Amsterdam
'bij familie en vrienden'.

Anneke van Ammelrooy op:
<http://groetenuitbaghdad.web-log.nl/>http://groetenuitbaghdad.web-log.nl/

Jo van der Spek