Eric Kluitenberg on Tue, 17 Jun 2003 01:47:14 +0200 (CEST)

Re: [Nettime-nl] bezoekt en bewonder www.nettime.nl

geacht nettime-nl (@ nettime.org that is)!

At 08:45 +1000 17-06-2003, geert lovink wrote:
>From: "Eveline Lubbers" <evel@xs4all.nl>
>
>http://www.nettime.nl/

Ik had deze link al eerder ontvangen en heb de site van deze
oer-Hollandsche constructieve nieuwe media dienstenleverancier licht
geamuseerd aanschouwd. Dit herinnerde mij aan een annecdote uit de
begintijd van de digitale media in NL kunstenopleidingsland (de
duistere late jaren tachtig, dus nog VOOOOR de opkomst van internet
als publiek medium - goed voor jongere mensen op de lijst om zich te
realiseren dat er ooit eens een tijd was dat we niet zondermeer
internet en e-mail tot onze beschikking hadden....).

In die periode werkte ik voor een computer graphics en animatie
centrum gelieerd aan Academie Minerva en de Rijksuniversiteit
Groningen. Het instituut heete SCAN (Stichting Computer ANimatie) -
goede naam! Ook als je het niet als acroniem opvat werkt de naam
uitstekend voor een nieuwe media instituut. Dat ging goed tot op een
boze dag een briefje op de deurmat viel van het BEDRIJF "Scan" ergens
bezuiden de grote rivieren gehuisvest (daar kom je als Groninger dus
nooit), met het vriendelijke verzoek om binnen twee weken niet meer
gebruik te maken van de naam SCAN in enige vorm, publicatie of
vermelding van het instituut. Bij geen gehoor zou onmiddellijk een
strafzaak volgen die het instituut een enkele reis ravijn zou
bezorgen.

Na consultatie met de advocaten van de Rijks-Hogeschool Groningen
bleek dat hier niets aan te doen viel, aangezien de briljante leiding
van de hogeschool nooit op het idee was gekomen dat het misschien wel
een goed idee zou kunnen zijn om de naam van een derde-geldstroom
instituut te laten registreren en deponeren onder merkrecht (!!!!!!!).
Het instituut werd ombenoemd tot het onmogelijke "media-gn" en heet
inmiddels Frank Mohr Instituut (niemand weet echter precies wie Frank
Mohr is/was - de website leert ons dat het een patroon van de kunsten
betreft in het noorden van het land...).

Diepe ellende dus - geen van de namen die het instituut sinds 1990
heeft gedragen heeft ooit de naamsbekendheid gekregen die SCAN in
haar oprichtingsfase binnen twee jaar nationaal en internationaal had
opgebouwd. Ask anyone in business - this is serious business...

Nu kan ik me niet voorstellen dat de merknaam nettime of nettime-nl
gedeponeerd is in Nederland... Hopen dus maar dat dit bedrijf
inderdaad zo suf is als hun website, otherwise we might be in serious
trouble....

groeten,
eric