Mark-Jan Bastian on Tue, 18 Mar 2003 01:08:12 +0100 (CET)

[Nettime-nl] Re: Wil je in de krant?

On Mon, Mar 17, 2003 at 02:44:31PM +0100, Ine Poppe wrote:
> Dit stond achterop de kinderpagina van het CS. Geef het door aan je
> kinderen of kinderen van vrienden of doe zelf mee!
>
> Sms-taal  OPROEP sms-taal
> Je hebt het vast al gehoord. Een dertienjarige scholiere uit Schotland
> schreef een opstel in sms-taal. Het begon zo:
> My smmr hols wr CWOT. B4, we usd 2go2 NY 2C my bro, his GF & thr 3 :-<>kds
> F2F. ILNY, it's a gr8 plc.

> Ouders en leraren klaagden over 'taalarmoede'. Volgens mij kun je het ook
> als rijkdom zien: weer een taal erbij. Hoe zit dat met jou? Schrijf je ook
> sms-taal? In het Nederlands bedoel ik!
> [...]

Tja, een taal die toch wel erg lastig lezen is, en ontstaan is door een
gebrekkige user-interface van mobiele telefoons en technische beperkingen
(150 karakters), en financiele drempels (hoog bedrag per bericht).
Het eerste probleem is lastig op te lossen, maar de tweede en derde
oorzaken kunnen een duidelijker communicatie tussen mensen och wel
oplossen. Of is dat niet het doel ?
Of anders een betere encoding/decoding van de SMS geheimtaal in
mobiele software. Nu maar hopen dat de mobiele telefoon fabrikanten hun
platform wat verder open stellen...

Mark-Jan