ReindeR Rustema on Fri, 6 Dec 2002 09:34:01 +0100 (CET)

RE: [Nettime-nl] Derde Kamer, weg met politieke partijen en eenbeter publiek debat

At 03:24 +0100 06-12-2002, Ron Peperkamp wrote:

>Ik vrees dat Karin en Paul het spelletje al helemaal in de smiezen hebben
>Reinder. Deze vlieger gaat niet op... jammer maar helaas.

Ik ben niet overtuigd dat hier niet wat in zit. Waarom zou je moeten
stoppen erover te praten als het op het moment in de praktijk nog
niet haalbaar is? Zo gebeurt er nooit wat.

>Toch maar door naar plan B, en een gewoon splinterpartijtje oprichten?

Mwah, nee. Lijkt me niks. Ik heb mijn bekomst van verenigingen in
combinatie met internet. Zelf ben ik een groot usenet fanaat (dat is
bekend hier, neem ik aan) en mijn favoriete hangplek is
nl.newsgroups, waar voorstellen voor nieuwe nieuwsgroepen worden
uitgevochten. Liever ga ik daar eerst een nl.politiek.gemodereerd
oprichten.

>Of opteren we toch voor een
>single-issue? In dat geval vrees ik dat wij het volume van onze ego's eens
>flink zullen moeten testen.

Dat kan hier, lijkt mij. Hoewel de mensen die op nettime-nl zijn
geabonneerd voor al die aankondigingen wel zullen balen. Elke keer
als hier iets van een discussie uitbreekt dan heb ik het gevoel dat
het misplaatst is. Alsof je over de intercom op het station
talk-radio gaat uitzenden.

> [...]
>gestort) hebben zij namelijk míjn plaatst op de lijst zekergesteld -
>vervolgens mag ik met mijn volkomen onrealistische, doch razend populaire
>standpunten, hún kandidaat over de kiesdrempel tillen! Tja, wat moeten we
>daar nu weer van denken? Zoiets verzin je toch niet? Hoe dan ook: cash heeft
>deze jongen nooit gezien. Dus hoe ontzenuwen we dit gerucht? En hoe gaan wij
>deze interne crisis te lijf? Of ligt er ergens een notariële akte waarin wij
>onze wederzijdse bevoegdheden, rechten en verplichtingen kunnen nalezen?

We zouden de donateur die jouw aandeel heeft betaald kunnen vragen of
hij meer dan 383 euro heeft gedoneerd. En waarom is hij zo stom
geweest om het via mij te doen als hij beter jou rechtstreeks had
kunnen kopen? Dat zou goedkoper zijn geweest.

Dit doet mij wel afvragen hoe je nu eigenlijk zeker kan zijn dat
Kamerleden niet omkoopbaar zijn? Toch ook slechts een kwestie van
vertrouwen.

>Enfin, misschien zijn hiermee de argumenten van Karin en Paulv afdoende
>geïllustreerd.

Bij lange na niet.

>MMisschien is dit wel wat ik je telkens probeer duidelijk te maken: staar je
>niet stuk op concepten of systemen

Dit voorstel veronderstelt nota bene ook geen verandering in ons
staatsrecht. Alleen een kieslijst zonder partijnaam erboven, zonder
een programma dat geldt voor alle kandidaten, maar individuele
programma's. Eenvoudiger kan het niet. En het is nog precies zoals de
Kieswet dat voorschrijft ook, afgezien van de individuele
programma's, dat is voor ieder persoonlijk om te beslissen.

>- uiteindelijk gaat het erom, dat jij
>jouw stem geeft aan de onderwerpen die jij belangrijk vindt. Die stem kan je
>weggeven tijdens een verkiezing (en je kan je dan inderdaad eindeloos
>afvragen waar jouw stem via welke procedure dan terecht komt), maar je kan
>hem ook als een individueel stuk gereedschap gebruiken. Als rechtgeaard
>democraat stem ik in een hokje, maar uiteindelijk kies ik altijd voor het
>laatste.

Dan nog, of juist dan, lijkt me niets mis met deze aanpak.

--
ReindeR