ReindeR Rustema on Thu, 5 Dec 2002 16:38:02 +0100 (CET)

Re: [Nettime-nl] Derde Kamer, weg met politieke partijen en eenbeter publiek debat

At 16:10 +0100 05-12-2002, Karin Spaink wrote:
>[Ik zie mijn reactie niet binnenkomen, dus ik stuur 'm nog
>maar ereis...:]

Ik heb 'm ook nog niet via de lijst ontvangen, maar ik probeer 'm ook
alvast maar te sturen. Ik quote wat je schrijft, dus het moet ook
zonder jouw posting te volgen zijn.

>Wat wel eng is, is een onsamenhangende club met goede
>én mallotige ideeën. Stel dat ik Rons standpunten enorm goed
>vind en op hem zou willen stemmen, maar van jouw ideeën gruw

Dat zou het mooiste zijn, wat mij betreft, als de kieslijst zo'n
interne diversiteit zou hebben. Tot nu toe lijkt het vooral een links
clubje te worden. Graag zou ik een van die nl.politiek types
(Democrates, Wereldsman, Fustigator, Townkraaier, Luctor et Emergo en
hoe ze allemaal heten) als kandidaat willen zien. Ik kom op voor hun
rechten om gekozen te kunnen worden, het credo van Voltaire indachtig
(hoewel dat over de vrijheids van meningsuiting ging). "I disagree
with what you have to say but will fight to the death to protect your
right to say it." of iets in die geest. Hoewel ik betwijfel of ze
ooit gekozen zullen worden. Als het op stemmen aankomt dan zijn
mensen niet zo makkelijk in het geven van hun vertrouwen aan een
ander. Grote openheid over je persoonlijke standpunten en
overwegingen lijkt me dan de beste methode om dat vertrouwen te
wekken.

>- dan kijk ik wel uit om op Ron te stemmen, omdat ik maar
>ééndertigste kans heb dat mijn stem op de lijst Derde Kamer
>- als die club al een zetel haalt - inderdaad bij Ron
>terecht zal komen en niet bij jou of bij een andere DK
>kandidaat.

Je stemt wel op hem als je overtuigd bent dat Ron het gaat worden, de
meeste stemmen gaat binnenhalen. Evengoed kan je redeneren dat je
moet *voorkomen* dat die engerd de zetel krijgt en je *dus* op Ron
moet stemmen.

In het huidige stelsel heb je altijd het risico dat je stem niet
terecht komt bij de persoon op wie je gestemd hebt. Met die politieke
partijen evengoed. Denk ook aan die 'reststemmen' die verdeeld
worden. Het wordt vooral duidelijk bij de kleine partijtjes, waar een
enkele stem meer of minder er echt toe doet. Evengoed stonden die
engerd waar je niet op wilt stemmen en jouw Ron niet op 1 kieslijst
maar waren het allebei hele kleine partijtjes. Dan heb je ook de kans
dat 'je stem' (hoe weet je dat eigenlijk?) niet terecht komt bij de
juiste persoon.

>  De
>enige relevante vraag hier is hoeveel vertrouwen je erin
>hebt dat je eigen ideeën enigszins adequaat worden
>weergegeven door een partij. Jouw partijbedenksel
>_bemoeilijkt_ juist dat je stem belandt bij een kandidaat
>van je keuze.

Idealiter heb je 150 kieslijsten met 30 kandidaten waarvan geen 1 een
mediaster is die met z'n theater de aandacht trekt (zoals Fortuyn)
maar ze verschillen allemaal op andere manieren van elkaar. Dan heb
je echt wat te kiezen. Dan wordt de Stemwijzer pas echt interessant
en gecompliceerd...

Afijn, dit opent allelei nieuwe perspectieven. Ik roep iedereen op om
na te denken over de mogelijke consequenties. Zelf ga ik verder de
ingeslagen weg in omdat dit me beter lijkt dan het huidige stelsel
met die politieke partijen (waarvan ik er nu niet 1 kan kiezen waar
ik me thuis bij voel). Trouwens, ik denk niet dat de politieke
partijen zo makkelijk weg te vagen zijn. Misschien is deze opzet
alleen maar geschikt voor oppositie partijen. Wat denken jullie ervan?

--
ReindeR