martin sjardijn on Wed, 4 Dec 2002 00:12:02 +0100 (CET)

Re: [Nettime-nl] ZEROGLAB ROTTERDAM - bijdrage NRC Discussie > Kunst: product of levensbehoefte? - 22:42 3-12-02

 "Karoly Toth" schreef:
>Nog voor deze periode (de BKR periode) was de kunstwereld
> gewoon een dump-plaats geworden voor werklozen. Dat was zeker niet goed
voor
> de kwaliteit van de beeldende kunst in Nederland.

Hoho, Nederland stond aan de top met kunst in die tijd.
Ik ken die periode nog goed en uit eigen ervaring.
De BKR periode maakte Nederland tot een cultuurparadijsje in Europa.
Hier was de humus die een gezonde cultuur nodig heeft en topkunst mogelijk
maakte.
Niet doelloos werken (aan wat?) om te eten, maar doelgericht spelen om kunst
iets bijzonders
te maken. De Homo Ludens was in aantocht... ;-)
Die BKR is toendertijd mede met instemming van een kripto-kapitalist als de
vroegere
directeur van de Vrije Academie teruggedraaid, zoals je zou kunnen weten.

De enkele uitzondering die met een dure auto de BKR centen incasseerde,
was toen wellicht zeldzamer, als dat mensen nu mensen frauderen met de
bijstand.
Maar die schaf je daarom toch ook niet af?

groet, martin sjardijn