geert lovink on Fri, 15 Nov 2002 12:11:02 +0100 (CET)

[Nettime-nl] AFTERNEEN in Casco

From: "Roos Gortzak" <roos@cascoprojects.org>
Sent: Friday, November 15, 2002 1:53 AM
Subject: AFTERNEEN in Casco

Graag breng ik het komend project van Griekse kunstenaar Miltos Manetas dat
van 16 november tm 15 december 2002 in Casco plaatsvindt onder uw aandacht.
Het betreft de primeur van NEEN in Europa;  of liever het is de eerste keer
dat NEEN in Europa met een presentatie uit het computerscherm stapt.

AFTERNEEN
Miltos Manetas

17 november t/m 15 december 2002, wo-zo 15.00-20.00 uur, vrij 15.00-22.00
OPENING: zaterdag 16 november 17.00 uur
. . . . . . . . .

"Computing is to NEEN what fantasy is to Surrealism and freedom to
Communism.
It creates the context but can also be postponed." (Miltos Manetas)

In mei 2000 gaf kunstenaar Miltos Manetas aan Lexicon Branding de opdracht
een term te bedenken voor een nieuwe kunstbeweging, die zich kenmerkt door
artistieke experimenten tussen werkelijke en virtuele wereld, tussen studio
en beeldscherm. Dit werd NEEN, een palindroom gecreëerd door een
computerprogramma nadat dit gevoed was met woorden als 'screen' en 'new'.

NEEN in het oud-grieks betekent 'precies nu: geen seconde later'. Het is
dus eigenlijk onmogelijk om NEEN te bevatten, omdat het na een seconde
alweer vervlogen is. Dit komt overeen met Manetas' NEEN. De eerste
presentatie en de introductie van NEEN in Europa heeft daarom als titel
AFTERNEEN meegekregen.

AFTERNEEN is een interactieve show waarvoor Manetas een dertigtal NEENsters
uitgenodigd heeft om deel te nemen. Er zijn tien  speciaal voor dit project
gemaakte en door Manetas geselecteerde websites te zien online:
http://www.afterneen.com).  Deze websites zijn de "kunstwerken" van de
tentoonstelling, geheel in de lijn van Manetas' manifest dat de kunst van
nu websites zij (zie ook zijn manifest:
http://www.manetas.com/txt/websitesare.htm).  De installatie bestaat verder
uit de interactieve NEENworld, ontworpen door Manetas in samenwerking met
architect Andreas Angelidakis. In deze virtuele wereld bespreken avatars de
toekomst op basis van Manetas' manifesten zoals 'Websites is the art of our
times', 'NEEN and Telic' of 'A Prisoner' (een manifest tegen copyright).

Links naar websites van sommige betrokkenen:
Boy in static, http://www.boyinstatic.com,  Carbonated Jazz,
http://www.carbonatedjazz.com,  Aaron Clinger, http://www.aaronclinger.com,
Future Farmers, http://www.futurefarmers.com, Joel Fox,
http://www.magicrobot.org,, Roya Jakoby, http://www.girlfish.net, Miltos
Manetas, http://www.manetas.com, Angelo Plessas,
http://www.angeloplessas.com, Rafael Rozendaal, http://www.whitetrash.nl,
Nikola Tosic, http://www.nekada.com, Mark Tranmer ( Gnac),
http://www.gnac.co.uk, Mai Ueda, http://www.maiueda.com, Yi Zhou,
http://www.aboutyi.com .

In de hoop dat u in de figuurlijke pen klimt en ofwel een email-interview
met Miltos Manetas wil houden of een review wil schrijven, verblijf ik.
Mocht u meer informatie nodig hebben of meer beeldmateriaal dan de
bijgesloten afbeeldingen, dan ben ik op woensdags en donderdags bereikbaar
op Casco en anders via mijn bijgesloten hotmail-adres.

Met vriendelijke groet,

Roos Gortzak / Casco

C A S C O .
P R O J E C T S . I S S U E S . S A L O N . P R E S E N T A T I O N S

contact: Roos Gortzak
(in the office on Wednesdays and Thursdays)
home: roosgortzak@hotmail.com

for information, upcoming programme, documentation and shop go to:
http://www.cascoprojects.org

if you want to contact us:
mailto: info@cascoprojects.org

phone & fax: +31 30 2319995