Josephine Bosma on Thu, 19 Sep 2002 12:15:02 +0200 (CEST)

Re: [Nettime-nl] Hannah Belliot en haar 'culturelerepresentativiteit'

hallo Menno,

Ik ben blij met je 'tot op zekere hoogte' wanneer je spreekt over een
mogelijk onderscheid tussen amateurkunst en professionele kunst.
Uiteraard is het puur academische al lang van kunst af, maar dat wil
niet zeggen dat daardoor een dieper debat over kunst niet meer mogelijk
zou zijn omdat alles nu een zelfde waarde of betekenis heeft gekregen
wat in kunstenland gebeurd. Ik erger me altijd als men in van die toch
al behoorlijk gedateerde Beusch-achtige termen over kunst spreekt, zeker
beleidsmakers en hun mogelijke souffleurs. Ik ben nog geen mens
tegengekomen die daadwerkelijk zelf (en zeker voor zichzelf) geen
onderscheid maakt tussen verschillende kunstuitingen. Misschien is het
een taak voor de kunstkritiek (en daarmee steek ik mijn hand in eigen
boezem) hier meer bewustzijn over te kweken, of in ieder geval een debat
over kunst duidelijker te voeren. Weg met die overdosis aan knullige
beschrijvingen in de krant (die vaak alleen maar de persinformatie
herhalen) van tentoonstellingen in Nederland! Als ik in duitsland ben
verbaas ik me altijd over het hoge niveau (vergeleken bij zoiets in NL)
van de artikelen in een populair blad als de 'Zitty' (soort
uitgaanstijdschrift van Berlijn).

Wat vind je trouwens van dat maffe idee een museum voor de 21ste eeuw
aan de A10 te gaan maken? Misschien moet dat ook maar gelijk drive-in
worden, dan heeft het nog echt wat radikaals! Maar misschien zitten ze
gewoon het Stedelijk te jennen door het een soort 'museum van de 20ste
eeuw' label te geven ipv het te erkennen als museum voor hedendaagse
kunst. (even voor de duidelijkheid: ik ben ook geen echte fan van het
huidige Stedelijk, zeker niet na die tentoonstelling van de koningin)

groet,

*