Karin Spaink on Sat, 14 Sep 2002 23:04:01 +0200 (CEST)

Re: [Nettime-nl] Inval van OM in woning Karin Spaink

[Deze vraag heb ik privé ontvangen, maar hij is interessant
genoeg om publiekelijk te beantwoorden:]

On 14-9-02 at 22:36, ReindeR Rustema kindly wrote:

> Hoe gaat zoiets in z'n werk? Gaan ze een beetje door de
> directory structuur van je harde schijf browsen? Of doen
> ze wat zoekcommando's op basis van een lijstje
> bestandsnamen dat Scientology heeft aangeleverd?

Het eerste probleem was fundamenteel: dat ze het recht
hadden onze computers mee te nemen. We legden ze uit dat
weliswaar zou kunnen maar voor beide partijen uiterst
contra-productief is: al onze data is versleuteld, dus
zonder onze hulp kunnen ze nergens bij. Tegelijkertijd, als
zij de machines zouden meenemen zijn wij onze computers
mogelijk maandenlang kwijt. We kwamen overeen dat ze de boel
ter plekke zouden onderzoeken: ze waren vrij te kijken waar
ze wilden, wij zouden tekst en uitleg verschaffen, en alles
wat evident niet onder het bevel viel - belastingaangiftes,
liefdesbrieven - zouden ze niet verder inkijken.

Ze wilden, of konden, daarbij niet specificeren naar welke
documenten ze *precies* zochten. Dat maakte het lastig. Ik
meldde hen al meteen dat ik diverse CoS-doumenten op mijn
harde schijf heb staan: documentatie voor mijn rechtszaak en
voor die van Zenon, meest berichten die publiekelijk gepost
zijn en die in mijn nieuwsfolders wonen. Daarnaast, zo
stelde ik, is het legitiem om kopiën voor *eigen* gebruik te
hebben.

Ze waren op zoek naar bewijzen van verspreiding. Teksten in
uitgaande mail, ftp servers, webservers enzo. We hebben ze
laten zien wat er allemaal precies draaide, de machines zijn
geportscanned, en ze hebben met grep op wat steekwoorden
gezocht (zoals "Hubbard Communications Offices".) Alles wat
ze vonden zat in van alt.religion.scientology gedownloade
nieuwsberichten, en niets wees erop dat die systematisch
waren of werden verstuurd.

> Je trekt je natuurlijk niets aan van de intimidatie mogen we hopen.
> Maar het blijft vervelend!

Heb jij dat nou ook, als je netjes fietst en je van de prins
geen kwaad weet, dat je toch erge hartkloppingen krijgt als
je door twee politieauto's wordt klemgereden en ze met je
willen 'praten'?

- K -

--

Laughter is the shortest distance between two people.
  - Victor Borge