Leo Lake on Sun, 25 Aug 2002 11:06:01 +0200 (CEST)

Re: [Nettime-nl] Re: Conservatief, Progressief, Tijdverlies (Leo Lake)

Dag Josselien,

Hiebij dan reactie op een gedeelte van jouw reactie. Een vakantie en andere
gerief heeft me langere tijd van de PC vandaan gehouden.

> Ik ben het niet met je eens ben dat het "lineaire tijdsdenken" is afgelegd.
> Dat psychologische "lineaire tijdssyndroom" is niets meer of minder dan de
> fundering van de hele moderne Westerse wereld en werkt overal in door. De

Het enige dat ik gedaan heb, is heel kort de geschiedenis van 'wereldbeelden'
neer te zetten. Het klassieke, middeleeuwse, moderne en post-moderne
wereldbeeld en zo. Het is een oud en bekend verhaal; ik claim bepaald geen
originaliteit. Met de opvatting (niet de perceptie!) over tijd als criterium
laten zich deze wereldbeelden naar mijn smaak aardig schetsen. Kortom: tijd
was voor mij een rhetorisch middel om wereldbeelden te beschrijven
(natuurlijk is het voor mij wel veel meer, maar daar gaat het nu niet over).

Nu, tegenwoordig, is dan de tijd waarin de tijd en de wereld haar
begripsmatige eenheid heeft verloren. Dat komt wezenlijk door de techniek in
het bijzonder de ICT. Want deze maakt het pad tussen het hebben van een idee
en de uitvoering ervan kort, veel korter dan ooit het geval is geweest.
Bedrijven waarvan de actieve eenheden steeds kleiner worden zijn daarvan een
voorbeeld, evenals  de mobiliteit van mensen een andere (afstand is nergens
een groot probleem meer), de grotere beschikbaar van kennis die voorheen ver
weg was, enzovoort.. Lokale plannen worden direct uigevoerd zonder dat de
plannen vanuit een meer omvattende contekst beoordeeld worden.

Dit betekent in wezen ook dat ik denk dat de technologie wel degelijk in zeer
grote mate een zich autonoom ontwikkelende macht is. De context waarbinnen
techniek zich ontwikkeld (de sociale contekst) is aan het verbrokkelen en dat
maakt een sturende impuls zo goed als onbestaanbaar. Het grote gemak waarmee
in de literatuur en mailing-lists als deze de denkbeelden van Ellul en
(recentelijk) Kurzweiler aan de kant worden geschoven, als zouden deze heren
de sociale context niet begrijpen, vind ik dan ook verbijsterend. Er is geen
beter bewijs voor de autonomie van de techniek dan zulke simplistische
verwerpingen ervan.

> noch lineair is! Daarom lijkt de psychologische interactie tussen
> digitaal/virtueel en traditioneel-lineair denken wat mogelijke
> maatschappelijke consequenties betreft vaak het meest op aquaplanen bij een
> snelheid van

Mooi beeld! Dat is het precies waar het, voor de sociale consequenties, om
gaat. Ikzelf stel me overigens meer een verzameling van marathonlopers voor
die elk een kronkelpad volgen dat voor iedereen ligt in dezelfde cirkel.
Globaal gezien is er chaos, waar tegelijk elk individu heel goed weet wat
zijn volgende stap moet zijn.

> Ik geloof dat in onze krampachtig in de lineaire tijdsvorm verankerde
> massa-psychologische mindset zowel de oorzaak als de oplossing ligt voor de
> meeste individuele, maatschappelijke en wereldproblematiek. Maar hoe deze
> oplossing constructief en effectief naar buiten te brengen is nog wel de
> vraag... en er zullen mogelijk meerdere antwoorden op zijn. In het lineaire
> Westerse (medisch-) wetenschappelijke denken is dat echter waarschijnlijk
> geen erg bevredigende en economisch of practisch haalbaar klinkende these!

Inderdaad, maar we moeten wel duidelijk zijn over het mechanisme.  De enige
metafysica die 'sociaal acceptabel'  is in dit tijdsgewricht is dat van de
onzichtbare hand. Lokale gebeurtenissen hebben een globale invloed, omdat uit
talloze lokale interacties iets als een stuctuur kan groeien. Ik heb de
populariteit van fractals, chaos-theorieen, de emergent properites van de
systeem-theoretici, complexiteitstheorie en dergelijke meer in management
kringen pas kunnen begrijpen, toen ik zag dat ze gebruikt worden als
'metafysica', als een middel om lokale gebeurtenissen via zoiets als het
concurrentieprincipe tot een iets globaals te kunnen opwerken waarvan men kan
zeggen dat 'het goed is'. Dit is ook wat ik met mijn 'arena' bedoelde.

Ik denk dus niet er zozeer sprake is van een 'massa-psychologisch verankerde
mind-set (was het maar waar), maar eerder van een angst voor het globale, een
angst voor het transcendente. Dit betekent overigens niet dat het
transcendente bepaald moet worden door een welomschreven metafysica.
Dogmatiek of axioma's zijn niet nodig. Met name wat moderne Franse filosofen
menen dat we ook de huidige wereld kunnen transcenderen door het vocabulair
waarmee de wereld beschrijven willens en wetens te veranderen (Deleuze en
consorten).

> Het woord "tragisch", dat is in deze filosofische analyse een misplaatst
> persoonlijk waardeoordeel. Het is een organische ontwikkeling dat er meer
> roep is om teamwork etc. na een periode van zware nadruk op
> individualisering. Omdat het individu geen overlevingskans heeft zonder de

Individualisering is een moeilijk woord. Er is individualisering omdat
iedereen zelf verantwoordelijk is, en was, voor zijn eigen geld en zijn eigen
consumptiepatroon. Er is een zeker gevecht ontstaan om geld, daar waar in
andere historische perioden de verdeling van geld (en goederen) veelal
volgens andere mechanismen plaatsvond. Dat leidt, uiteraard, tot egoisme en
dat egoisme wordt vaak individualisering genoemd. Volstrekt ten onrechte,
want al die financiele individuele verantwoordelijkheid heeft geleid tot
mensen die zo ongeveer in alles aan elkaar gelijk zijn. De oplossing van deze
paradox is in wezen simpel. Het 'individuele' gevecht betekent een
vergelijking van individuen. Die vergelijking moet sociaal herkenbaar zijn en
dus ontstaan er sociale maatlatten als  status, bankrekening, namen voor
banen (waarom anders is er zo'n inflatie in job-titles?) en zo meer. Het zijn
deze meetlatten, deze schalen van status die onze (westerse) wereld zo
ongelooflijk uniform en saai maken. Er zijn, overdreven gesteld, geen
individuen meer, maar slechts punten op deze schalen.

Ik blijf dan ook nog even bij mijn waardeoordeel. Ik vind het inderdaad
tragisch dat men het zicht op individualiteit heeft verloren door het te
verwarren met egoisme. Samenwerken, teamwork en al die ongein meer, nemen het
egoisme als uitgangspunt en zeggen slechts dat je met zijn allen slimmer
egoistisch kunt zijn dan je dat alleen kunt. Voor zover ik het kan inschatten
is de meest voorkomende motivatie voor teamwork altijd dat het 'efficienter'
is, los van de 'rijp-je-rot' prietpraat over gezelligheid en persoonlijke
ontwikkeling en zo.

Individualiteit houdt ten diepste in dat je zelf komt met eigen
doelstellingen en je je committeert, totaal en volledig, aan deze
doelstellingen.

> Mogelijkerwijs betekent dit dat alle individuele denkwerelden, onbewust,
> net zozeer fysiek (electromagnetisch) met elkaar in verbinding en in
> interactie zijn, als zat er een actief benutte telefoonlijn tussen. Als dat
> zo is, en ik geloof dat dit wellicht op verschillende manieren aantoonbaar
> is, dan wordt die verbinding in onze wereld, vanwege de overheersende
> lineaire perceptie, voornamelijk onbewust benut (ofwel enkel door het
> onderbewuste bewust benut!)

Ik heb bijna alles wat je schreeft met veel genoegen gelezen en ik heb er
veel van geleerd, maar van deze regels moet ik niets hebben. Een dergelijke
fysica van (gekoppelde) bewustzijnsprocessen is louter speculatie en zelfs
strijdig met wat ik van de fysica meen te begrijpen. Maar goed, jij zal je
reden wel hebben, ik zie ze werkelijk niet, en ik zie ook de noodzaak niet
van het hebben van zulke redenen.

Ik stop hier even. Je hebt veel meer geschreven dat interessant is, met name
over Fortuyn. Ik kom daar later op terug.

L.
E. lake@lake.nl
W. http://www.lake.nl