jeroen on Wed, 8 May 2002 10:29:01 +0200 (CEST)

Re: [Nettime-nl] dader... een broertje van de breedbeeldactivist?

On dinsdag, mei 7, 2002, at 03:09 , ReindeR Rustema wrote:
<de taartgooier in het NOS journaal>
> Dat was ook een hele suffe, belachelijke actie. Fortuyn stond
> altijd open voor debat, waarom kon dat iele stemmetje dan niet
> gewoon een debat met hem voeren? Een dogmatisch tiepje lijkt me.

Ja, so what? Er lopen heel wat dogmatische typjes rond.

> Het gooien van slagroomtaarten was oorspronkelijk een ludieke actie
> tegen leiders die zichzelf te serieus namen, zo kwam het dit keer
> absoluut niet over. Fortuyn was nota bene nog niet eens gekozen.

So what?? Een taartengooier is geen moordenaar, en dat is wel wat
het NOS journaal suggereerde.

> Die consequentie ligt niet voor de hand. Het tegendeel kan je
> evengoed beweren en klinkt zelfs wel aannemelijker.

Misschien dat het tegendeel aannemelijker klinkt, maar dat is niet
wat ik zie gebeuren. Nou weet ik ook wel dat dit soort gevoelens
nogal suggestief kunnen zijn (is vergelijkbaar met de "toegenomen
criminaliteit" uit de verkiezingscampagnes), maar ik heb toch wel
het idee dat ik steeds vaker geconfronteerd wordt met dingen als
traangas, Me-ers, etc... Je mag het naief vinden, maar ik blijf het
een eng gezicht vinden als er weer zo'n pantserbusje op het
Leidseplein staat.
Ik zie deze moord alleen maar in het verlengde darvan, en zie ook
niet in hoe het mogelijk zou zijn dat dit _niet_ bijdraagt aan een
verdere escalatie, en een toename van het geweld. Maar misschien ben
ik te pessimistisch, ik help het je hopen.

>  De man in de straat heeft het vooral over vrijheid van
> meningsuiting en het afzweren van geweld.

Uiteraard, het zou ook te gek zijn als de man in de straat _tegen_
vrijheid van meningsuiting en _voor_ geweld zou pleiten.
"Wij zijn boos" en we zijn "tegen zinloos geweld". Heeft u nog meer
loze kreten in de aanbieding?

> De motieven zijn juist wel heel belangrijk! Is dit iemand uit een
> linkse hoek die gelooft dat het vermoorden van Pim Fortuyn links
> goed zal doen of is dit een idioot die om persoonlijke redenen iets
> tegen hem had. Dat is van cruciaal belang.

Waarom is dat van cruciaal belang? De manier waarop de media werkt
waren de conclusies op 6 Mei om 19:00 al getrokken. Tegen de tijd
dat er nuancering plaats kan vinden is iedereen het onderwerp al
lang weer vergeten. Fortuyn wist dat als geen ander.

J.J.