ReindeR Rustema on Mon, 22 Apr 2002 19:08:01 +0200 (CEST)

Re: [Nettime-nl] Inquisitiedemocratie en publieke controle,niewsgroep of website?

At 12:14 PM +0200 4/22/02, Ronald van Raaij wrote:
>Naar aanleiding van het idee om e.e.a. via een nieuwsgroep te doen, rijzen
>bij mij de volgende 'bezwaren'
>
>- Nieuwsgroepen zijn niet echt op een breed publiek gericht

Andersom. Het brede publiek richt zich niet op de nieuwsgroepen omdat
er geen marketing voor wordt gedaan. Lijkt me nu juist een pre.
Hoewel het wel meevalt. Je kan nota bene zelfs met Outlook Express
van Usenet genieten (is mij verteld).

>- Het wodrt erg lastig om een goed archief bij te houden

Integendeel! Niets zo goed gearchiveerd dan Usenet. Webfora en
mailinglists zijn veel minder goed gearchiveerd. Webfora kan je
sowieso al niet lokaal bewaren. Als de site verdwijnt zijn ook alle
bijdragen verdwenen. Usenet nieuwsgroepen zijn *echt* openbaar.

>- Je zult de nieuwsgroep moeten modereren

Waarom? Een goede nieuwsgroep cultuur is veel belangrijker. Een
handvol vaste klanten die de toon zetten is veel belangrijker.

>- Nettime heeft an sich al de potentie om de functie te vervullen (en dus is
>de nieuwsgroep wellicht overbodig?)

Het is een mailinglist waar ook nog al die aankondigingen en
persberichten doorheen komen fietsen. Met een schare lezers die niet
in discussie geïnteresseerd zijn en alleen die nieuwtjes en
uitnodigingen willen ontvangen. En een handvol mensen die graag met
elkaar willen discussieren (maar de verkeerde software gebruiken).

>Voordelen:
>- Bestaande architectuur, geen vrijwilligers nodig voor onderhoud
>- open
>- ??

Geen ontwerpers nodig! Dat is zo heerlijk, dat moet je niet
onderschatten. En geen kapitaal. Want webontwerpen en de hele zwik
aan intelligente databases kost geld. Usenet niet.

>Dus wellicht is het een idee om de stukjes uit nettime die op zoek gaan naar
>de waarheden en onwaarheden, en desnoods manipulatie, te publiceren op een
>website. (Zo komt de thread over de 'juichende palestijen' bijvoorbeeld goed
>in aanmerking)
>Overigens stel ik voor dat er wat er ook gebeurt (nieuwsgroep of site), het
>woorde 'fabeltjeskrant' er in te gebruiken, wat dat dekt volgens mij de
>lading wel het meest;-)

Zullen we eerst eens afspreken in een bestaande nieuwsgroep?

--
ReindeR