Leo Lake on Mon, 8 Apr 2002 11:26:02 +0200 (CEST)

Re: [Nettime-nl] DMSAInfofilter: blij met een dode mus

Menno Grootveld wrote:

> Gisteravond had het journaal een item over het zogeheten DMSAInfofilter, een
> oplossing die de direct marketing-sector heeft bedacht voor mensen die geen
> ongevraagde reclame-uitingen in hun brievenbus (zowel de gewone als de

Dit valt natuurlijk in de categorie klaagzangen, maar de site van DMSA
is echt een grof schandaal. Ook ik heb het geprobeerd en minuten lang
moet wachten op een pagina waarop toch echt niet veel meer dan wat tekst
staat. En dan nog tekst die je in feite vertelt hoe vreselijk
onverstandig het is als je de de formulieren invult. Bovendien moet je
voor *elk* medium niet alleen steeds dezelfde vragenlijst invullen, maar
ook nog een vervolgenquete die ook al steeds hetzelfde is. En dan heb ik
het niet eens over al die teksten die zeggen dat het invullen van het
formulier heel onverstandig is. Geen enkele tekst over de voordelen van
het invullen, niets over de heerlijke zekerheid, dat als de telefoon
gaat, het iemand is die je kent.

Walgelijk.

Als de site een ding laat zien, dan is het dat de zelfregulering in deze
kwestie door het bedrijfsleven faalt. Dit is gewoon een moedwillige
wanprestatie. Omdat reclame-uitingen in Nederland al zijn uitgezonderd
van de grondwettelijke vrijheid van meningsuiting, en terecht
natuurlijk, zie ik eerlijk gezegd geen reden meer om om een opt-in
regeling af te dwingen voor alle reclame-uitingen, te beginnen in
cyberspace.

Klagen is een nuttig ding, maar iets doen is nog beter.

Kan er iets gedaan worden om deze wanprestatie van het DMSA aan de kaak
te stellen?

L.
E. lake@lake.nl
W . http://www.lake.nl