Stan van Engelen on Fri, 22 Mar 2002 13:18:01 +0100 (CET)

[Nettime-nl] DNW nieuwsbrief, nr 23: De laatste jeugd

== Dit is de onregelmatig verzonden elektronische nieuwsbrief van de
redactie van het VPRO televisieprogramma DNW. ==

============
Deze week:
> Maandag, 20.30 uur, Net3: De laatste jeugd
> direct na de uitzending: audiochat op de website
============

== DE LAATSTE JEUGD ==
Aanstaande maandag het derde deel van ons drieluik JE maintiendrai / IK zal
handhaven. In deze documentaire richt DNW de blik op de (aankomende)
senioren in onze geïndividualiseerde samenleving.

Zo'n 92 procent van de nieuwsbrieflezers van DNW is tussen de 20 en 49 jaar,
zo bleek uit de woonenquête die we onlangs hielden. Voor de meesten van u is
er dus nog tijd genoeg om uw oude dag voor te bereiden. Of niet? Volgens Wim
Kromwijk, de woonconsulent voor senioren die in de uitzending 'De laatste
jeugd' uitgebreid aan het woord komt, kun je er niet vroeg genoeg mee
beginnen: 'de periode van je 55e tot je 90e is een tijd waarin je nog heel
veel plezier kunt beleven, mits je op tijd stappen onderneemt om je oude dag
invulling te geven.'

In onze samenleving is de verzorging financieel en sociaal steeds lastiger
te organiseren. Relaties, vrienden en familie zijn ondergeschikt gemaakt aan
werk en individu. Sociale contacten zijn voor een groot deel geconcentreerd
rondom het werk, en de kinderen, als die er al zijn, wonen vaak ver weg en
zijn zelf ook druk bezig met werk, gezin en hun sociale leven. Wanneer we
ouder worden, wordt de rekening gepresenteerd. Het sociale netwerk blijkt
toch beperkter dan gedacht en de oude dag zou wel eens in eenzaamheid
gesleten moeten worden.

Voor de vele babyboomers in ons land komt die oude dag inmiddels akelig
dichtbij. Veel 'ouderen jongeren' worden geconfronteerd met de eerste
signalen dat ook zij binnenkort moeten gaan nadenken over zaken waar ze zich
nooit mee bezig wilden houden: met wie breng je de oude dag door? Waar en
hoe ga ik wonen? Wie gaat er voor je zorgen als dat nodig is?

Vragen waarmee ook DNW maker Rob Schröder worstelt. Voortkomend uit de
'protestgeneratie' die zich lange tijd vastklampte aan het idee 'forever
young' te kunnen zijn, realiseert hij zich in toenemende mate dat dit beeld
niet eeuwig is vol te houden. Om te voorkomen dat hij zijn oude dag in
eenzaamheid moet doorbrengen, ging hij de markt op, de woongroep in en de
relatie aan om te kijken wat de opties zijn voor zijn 'laatste jeugd'. Een
persoonlijke zoektocht naar een nieuwe gemeenschap waar geborgenheid is en
waar de, nu zo noodzakelijke, sociale relaties gewaarborgd zijn.

== AUDIOCHAT NA DE UITZENDING ==

Direct na de uitzending nodigen we u uit om deel te nemen aan de audiochat,
waarin u vragen kunt stellen aan regisseur Rob Schröder en mensen uit de
uitzending. De audiochat start om 21.30 uur, meer informatie is alvast te
vinden op deze pagina: http://dnw.vpro.nl/5655060

Met vriendelijke groet

Stan van Engelen
webredacteur DNW