Rob Van Kranenburg on Tue, 12 Mar 2002 22:11:03 +0100 (CET)

[Nettime-nl] Over de rol van ontwerpers.

Van Femke Snelting:

Femke Snelting: snelting@geuzen.org

Dag Allemaal,

Als gefrustreerde stadsbewoner richt ik me tot jullie omdat ik het
onverteerbaar vind dat Rotterdam de komende vier jaar bestuurd gaat worden
door een partij met ongezonde ideeen.

Ik vind de golf van ongenuanceerde ideeen over de multiculturele
samenleving met name voor Rotterdam schadelijk en bedreigend. Ik verwacht
verder dat de gedachten van LN over kunst en cultuur direkt en
onherstelbaar effect zullen hebben op het toch al broze culturele klimaat
van deze stad.

Ik vraag me af wat ons standpunt is over de rol van ontwerpers in dit
mediageweld, en of er een manier is om onze expertise daar tegen in te
zetten. Het is schokkend om te zien hoe weinig verweer studenten hebben
tegen het verleidelijke fenomeen Fortuyn, en ik hoop dat we daar iets aan
kunnen doen.

Op dit moment heb ik nog geen flauw idee wat we concreet zouden kunnen
doen, of en hoe we er met studenten mee aan de slag zouden kunnen maar ik
heb behoefte daarover met jullie van gedachten te wisselen.

Voor een goede analyse van het fenomeen:
http://www.politiek-digitaal.nl/media/

we komen er op terug!

Femke

-------------------------------
Uit het programma van Leefbaar Rotterdam:
http://www.leefbaarrotterdam.nl/first.htm

(...) Kunst & Cultuur
Rotterdam groeit langzaam toe naar een stad met grootstedelijke allure,
bijvoorbeeld
architectuur en een grote verscheidenheid aan cultureel leven. Van
zomercarnaval tot
filmfestival, Dunya, opera (hoe lang nog) of het nieuwe Luxor. Hierbij mag
de menselijke
maat niet worden vergeten. Ook het kleine moet zijn plaats houden. Daarom
willen wij
in de komende vier jaar meer investeren in mensen, groepen, ensembles en
minder in
gebouwen, nieuw beton. Er dient meer geld beschikbaar te komen voor
uitingen van
jongerencultuur. Eigenlijk krijgt alleen Nighttown een hap uit de ruif.
Elk jaar komt er
een gesubsidieerde verzamel-cd uit met muziek van aanstormend Rotterdams
talent. In
het jaar 2001, Rotterdam culturele hoofdstad, is zaal de Unie grotendeels
gesloten
geweest. De daarvoor verantwoordelijke Rotterdamse Kunst Stichting (RKS)
kan worden
opgeheven.

uit het Rotterdams Dagblad:

Inmiddels is duidelijk dat in vrijwel de hele stad massaal is gestemd op
Leefbaar Rotterdam. Alleen in Delfshaven stemden naar verhouding weinig
mensen op de lijst van Fortuyn: 21 procent. Vermoedelijk is dit
veroorzaakt door het grote aantal allochtonen in deze wijken. Zij hielpen
'eigen' kandidaten met voorkeurstemmen in de raad. Op andere plekken liep
de aanhang van Leefbaar Rotterdam op tot tegen de 60 procent, zoals in de
buurten Landzicht, Katendrecht, Bloemhof en Vreewijk. IJsselmonde telde
als geheel de meeste Pim-stemmers.