Károly Tóth on Thu, 7 Mar 2002 20:01:01 +0100 (CET)

Re: [Nettime-nl] internetkunst ethnische minderheden Nederland

hoi,

beste barbara,

you wrote:
> Volgens mij gaan we de kant van bakkeleien op en dat wilde ik juist
> voorkomen.
> ik stel voor dat we de discussie buiten de lijst voortzetten

je hebt gelijk, het was een beetje effe gebakkelij. als je het niet erg vind
ik ga toch niet prive maar op deze lijst voorkruipen. het is toch goed dat
er een forum (nettime) bestaat waar je het kan doen.

het is heel moeijlijk om als onafhankelijk individue dingen (verbaal) te
formuleren waar ook de hele nederlandse gevestigde sociaal/cultureel/noem
maar op denktank ook zo tekort schiet.

waar ik eigenlijk het meest bang van was, dat dat was het gevaar voor
generalisatie. in het maatschappelijke verkeer het is heel belangrijk dat er
over een heleboel dingen een consensus bestaat. dat je een gemeenshappelijke
code/textuur/framework heb. die framework is al een tijd aan het vervagen of
soms gewoon verdwenen, of heel tijdelijk is.

kunst is ook zo'n framework. het is heel nauw verbonden met de maatschappij.
maar het is niet de maatschappij zelf. het ontbreken van de juiste code
maakt heel moeijlijk om te communiceren.
de opmars van onder andere net-art en de instabiele media heeft dit heel
voelbaar gemaakt in veel gevallen als de gevestigde kunstformen
geconfronteerd worden met deze nieuwe uitingen.
ik ben juist naar rotterdam verhuisd omdat de weerstand tegen nieuwe ideen
hier het kleinst was in hele nederland. rotterdam is niet alleen alleen een
politieke proeftuin, maar cultureel ook steeds meer als voorbeeld dient.
ondanks dat het nu politiek plat lijkt te liggen.

in de kunst bijvoorbeeld, er bestond heel lang een consensus dat
bijvoorbeeld kunst is en spiegel van de maatschappij moet zijn. dus in de
gevestigde kunstcirquit er worden nog steeds tonnen kunstwerken geproduceerd
die nauwkeurig langs deze lijn zich groeperen. In mijn vak het was lang ook
voldoende om binnen de magische bermuda driehoek theorie/maatschappij/kunst
te opereren. het is niet zo vanzelfsprekend meer. Technologie als cultureel
faktoor was vroeger veel minder prominent aanwezig in de kunstbeschouwing.
In de traditionele formule je had kunsthistoricus een cruciale rol  om de
kunstwerk te interpreteren voor de politiek, een ook voor de markt. dit had
geleid tot een overwicht van politiek in de kunsten, omdat geschiedenis
eenmaal een pure politieke wetenschap is.
zo is ook kunstgeschiedenis. het is voor de hand liggend voor een curator
bijvoorbeeld, zonder enige/minimale kennis van de filosofie of historie van
exacte wetenschappen en technologie zulke voor mijn heel bizar ogende
gedachten combinatie maken als: Internetkunst-Ethnish-Minderheid-Nederland.
Het is geen toevall, dat de eerste kunstwerken van deze niuwe en fluide
media zijn gemaakt door wetenschappers, of door mensen die heel nauw
verbonden zijn met technologie en en de  exacte wetenschappen. Het lijkt is
steeds minder ondenkbaar, maar er waren niet zo lang geleden curators en
kunstenaar die heel trots en luid vertelden dat ze niks weten over computers
en internet.

ik weet dat deze uitleg heel schetsmatig is, maar ik hoop dat par dingen in
een betere licht plaats. en mijn reactie misschien begrijpelijk maakt voor
jou een ook voor anderen op nettime.

groeten: kroy

zero g artlab rotterdam
Károly Tóth