Actieblad Ravage on Sun, 3 Feb 2002 15:28:02 +0100 (CET)

[Nettime-nl] Mislukt alternatief tv-project

'Er gebeurde niets significants'

Met veel bombarie kondigden alternatieve mediamakers hun live
radio-tv-internet uitzending aan onder de titel "Oranje-Nu". De
verslaggeving van het koninklijke huwelijk, maar vooral de kritische
geluiden daaromheen, zouden via de lokale tv-stations van Salto
worden verzorgd. Verder zouden radiostations als Radio 100 en
websites als Indymedia over het Witte Plein en eventuele andere
protestacties berichten.

Hoe de radio en internet verslaggeving is verlopen, weet ik niet.
Daar heb ik wel vertrouwen in. Een ding is zeker, slechter dan de
uitzending die via Salto te volgen was kan het niet. Ik heb me
vannacht, tijdens de herhaling van de uitzending, dood zitten
ergeren. Het leek eerder op een mislukte imitatie van een doorsnee
NOVA-uitzending, dan dat het een tegenwicht bood aan de
propagandashow die de NOS die dag verzorgde.

De formule van de uitzending was uiterst voorspelbaar. De
samenstellers hadden vooral gasten uitgenodigd met een beetje
naam: politici, journalisten, hoogleraren, etc. Kortom, personen die
je op de commerciele buis iedere dag tegenkomt. Activisten
kwamen vrijwel niet aan bod.
Wat me het meest heeft gestoord is de wijze waarop het
tegengeluid op het Witte Plein werd belicht. Hierbij moet
opgemerkt worden dat de beelden vanaf het Witte PLein niet live
konden worden verzorgd. Dus werden er reportages uitgezonden,
waarvan het bijbehorende geluid veelal werd weggedrukt do
or de redactie op het Rembrandtsplein. Vervolgens werden de
beelden gelardeerd met cynisch commentaar waar ze bij het
Journaal nog wat van kunnen leren.

Een kleine greep uit de opmerkingen van de heren
studiopresentatoren Lucas en Sander:
- Beelden van in het wit geklede demonstranten die op Argentijnse
wijze langs de route van de gouden koets een protestgeluid
produceren. Commentaar studio Salto: "Goh, dat vind ik zonde van
de potten en pannen".
- Beelden van kinderen die op het podium met fluitjes
demonstreren. Commentaar studio Salto: "Valt me tegen van de
jaren '80 generatie dat ze nu hun kinderen laten opdraven en zelf
weg blijven".
- Beelden van de krachtige en emotionele lawaaidemonstratie waar
1500 mensen aan deelnemen (al in geen 22 jaar meer vertoond).
Commentaar: "Wat bereik je hier nu mee".
- Shot van wat witte vloeistof op de zijraam van de koets
(presentator Sander gaat uit z'n dak, gelijk alle sensatiebeluste
journalisten die de witte drap indrukwekkender vinden dan 1500
mensen die uit woede hun kelen kapot schreeuwen). Commentaar:
"Schitterend, gelukkig dat dit nog gebeurt. Heb
ben we niet voor niks live uitgezonden vandaag. Een verfbom!"
- Algemene beelden van het Witte Plein. Commentaar
hoofdpresentator studio: "Alweer deze beelden. Is er niks anders in
de stad dan deze gezapigheid?"
- Conclusie in studio na afloop van de manifestatie op het
Koningsplein: "Er gebeurde vandaag in Amsterdam niets
significants".

Zodra de gouden koets vanaf het Spui richting Singel rijdt en het
Witte Plein in zicht komt, wordt in de Salto tv-studio een vrouw
geinterviewd over de jurk van Maxima. Intussen, uit het zicht van de
tv-kijkers, stijgt de spanning en het kabaal op het Witte Plein. Pas
als de koets het Witte Plein heeft gepasseerd, besluit de redactie
de beelden van de koets te tonen. Gegeil in de studio over het
"verfbommetje". Net kleine kinderen.
Ik heb begrepen dat de 'regie' van de studio-uitzending vanuit een
bovenzaaltje van cafe Ritz op het Rembrandtsplein voor een
belangrijk deel in handen was van medewerkers van Belissima en
de Hoeksteen. Deze mensen hebben aangetoond van alternatieve
media weinig kaas te hebben gegeten. Het zijn mislukte
journalisten en tv-presentatoren die liever bij de echte media
hadden willen zitten, maar daar domweg te stom voor zijn. Een
zielige en schandalige vertoning.
Zonde van alle inspanningen die zoveel goedwillende technici zich
hebben getroost om deze wanprestatie mogelijk te maken. Zonde
van al die mensen die met de juiste bedoelingen op straat
reportages hebben gemaakt. Hun werk werd verkracht door een
stelletje cynische zeikerds in de studio. Een volgende keer graag
de regie in handen van echte alternatieve tv-makers. Want ik kijk
op deze manier nog liever naar AT5.

Alex van Veen

Redacteur Actieblad Ravage
Comite Het Witte Plein