Patrice Riemens on Fri, 9 Nov 2001 11:22:01 +0100 (CET)

[Nettime-nl] Rop Gonggrijp: Mobimeter

Oorspronkelijk bericht op de hippieslijst. Doorgestuurd met toestemming.

----- Forwarded message from Rop Gonggrijp <rop@xs4all.nl> -----

Date: Fri, 9 Nov 2001 10:01:26 +0100
From: Rop Gonggrijp <rop@xs4all.nl>
Subject: Mobimeter

"Overheid betaalt installatie mobimeter in auto's", lees ik zojuist
via kranten.com in het AD. Het artikel rept van een kastje waarvan nu
nog geen prototype bestaat, dat naar men schat ongeveer 500 gulden
gaat kosten, en dat vanaf 2004 in auto's ingebouwd gaat worden. "Als
de fiscus mensen verplicht om een mobimeter in de auto te hebben, dan
moeten de kosten door de overheid worden gedragen", aldus minister
Netelenbos van verkeer.

Het artikel weet vervolgens nog te melden dat het kastje
multifunctioneel is. "Men kan er ook mee telefoneren, het geeft
informatie over files en routes, en biedt internetaansluiting."

Ik heb misschien even niet opgelet, en misschien ben ik dus weer eens
over een zogenaamd "gepasseerd station" aan het zeuren. Zeker in het
huidige anti-terreur tijdperk passeren stations sneller dan ik kan
bijhouden, lijkt het wel.

Maar als ik het dus goed begrijp wordt het gehele Nederlandse
wagenpark vanaf 2004 uitgerust met een doos waarvan we de sourcecode
niet krijgen. Ik deze doos zitten minstens een computer, een
GPS-ontvanger en een GSM, verwikkeld in een innige en onzichtbare
omhelzing. Wedden dat die doos ook nuttig wordt als "black box", om
bij ongelukken te kunnen zien waar en hoe hard men reed? Wedden dat ie
daarna door de politie gebruikt wordt om alibi's te checken?

En wie schrijft straks de code voor de monitoring-doos in elke auto?
En moeten we (Snel! Voor dat station ook weer gepasseerd is...) niet
ijveren voor open review van die code ?

Wellicht zal de soep in ieder geval wat de tijdsplanning betreft
wellicht minder heet gegeten worden dan ie wordt opgediend. Ik moet
nog zien dat de Nederlandse overheid in 2004 iets in auto's inbouwt
waarvan eind 2001 nog geen prototype bestaat. Naar goed gebruik in dit
soort gevallen zal het gesubsidieerde high-tech bedrijfsleven ons
eerst allemaal een poot van een paar honderd miljoen uitdraaien voor
iets dat niet werkt. Dan komt er uiteindelijk een drie tot tien keer
zo dure uitgeklede versie, waarschijnlijk op basis van MS/DOS.

Nieuw plan !

Ik lanceer bij deze het plan van de 'Mobimeter voor de digitale
snelweg'. Een doosje (ontwikkeld door het NFI of Pine) om thuis aan je
kabelaansluiting, ADSL _en_ telefoonlijn te hangen. Een en ander
alleen om digitale files tijdens de piekuren te voorkomen natuurlijk.
Kan ook het licht aanzetten en de deur opendoen. Met ingebouwde
webcam en microfoon.

En dan is er nog de enorme markt voor een persoonlijke mobimeter voor
voetgangers. Zware straffen voor potentieele terroristen die zonder
hun mobimeter rondlopen! Nu ook ter bestrijding van zinloos geweld.
Een GPS-ontvanger en een mobiele telefoon met een always-on internet
verbinding in een handig klein kastje, en je kunt er ook mee bellen.
Noemen we UMTS...

Anyway, ik draaf door. Slecht geslapen, moet terug naar bed. Maak me
maar wakker als weer lente is.

Grtz,

Rop

----- End forwarded message -----