Erik van Heeswijk on Thu, 25 Oct 2001 15:29:02 +0200 (CEST)

Re: [Nettime-nl] kabinetonline: 'Nota'

> Kabinetonline: 'Nota'

> 2. De overheid moet alle informatie die zij zelf heeft geproduceerd of
> waarvan zij opdrachtgever is, ontsluiten voor hergebruik. Dit geldt ook voor
> de televisie-uitzendingen van de publieke omroepen die zijn immers met
> gemeenschapsgeld gefinancierd.

Ook voor dat ik wist van dit verrassend goede Plan van het Kabinet
Online, stond ik er al achter. Hoewel radicaal, lijkt het me in de
discussie 'oneigenlijke nieuwsconcurrentie van publieke omroep' de enig
faire mogelijkheid (als iemand zich vervolgens zorgen maakt over de
commerciële haalbaarheid van de publieke omroep; men kan gaan nadenken
over een kunstmatige tijdsvoorsprong van de makers van het materiaal).
Ook op het gebied van de nieuwsvoorziening op internet moeten er zowel
kansen voor de publieke omroep als commerciële uitgeverijen bestaan. De
NOS als gratis ANP, als ik dat nog eens mocht meemaken...

Hoewel een dergelijke maatregel heel wat journalistiek-financiele
problemen zou oplossen, weet ik niet of het een goed idee is, dat de
maatregel voor ALLE publieke programma's zou gaan gelden. Niet nog eens
'Get the picture' op RTL4. Spelletjesprogramma's horen waarschijnlijk
uberhaupt niet op de publieke omroep thuis...

Zomaar wat orakelend
Erik van Heeswijk
http://www.focus-in.nl