Diana Ozon on Fri, 12 Oct 2001 19:20:01 +0200 (CEST)

[Nettime-nl] Antrax en andere hardcore grappen [was Bert en Bin]

At 17:14 12-10-01 -0700, Alfred Broer wrote:
>Voor wie het nog niet gelezen heeft kijk op deze link
>http://www.fractalcow.com/bert/index.html

Goh Alfred,

Even natte ogen van de email van die gast. Lang Leve De Lol kan dus niet
meer. Punk kende geen aangepast programma. Wat Francisco Jole aan het begin
van deze Bert & Bin thread citeerde: "de wereld zal nooit meer dezelfde zijn".
Ik vraag mij al een tijdje af hoe het de hardrockers en hun band Anthrax
vergaat op dit moment. Kleinzielig cultureel gezeur in de grote boze
politieke wereld natuurlijk maar ook die lui hebben door hun zelf geschapen
grappen nu ongewild een "moment van bezinning".

Om mij heen gaan mensen zich anders gedragen: hun artistieke product
herbeschouwen. Bekend is de wtc-platenhoes van rappers die ineens niet meer
kon. Ik vraag mij af hoe het met de "babylon shall fall-reggea" gaat.
Welingelichte reggealiefhebbers melden mij dat die zich stil houdt.

Ook ikzelf merk dat mijn publiek liever "verzen van oorlog en vrede" hoort
dan gedichten over schoonheid en waanzin. Het doet mij pijn: de 'nieuwe'
oorlog raakt ook mij. Poëzie- en muziekstromingen hebben in wezen niks met
het krijgsgewoel van verre oologen en aanslagen te maken maar het raakt ons
in de repertoirekeuze. Sommigen zelfs in hun image of naam en logo.

Wat hiervan te denken of hoe hierover een standpunt in te nemen daarover
bezin ik mij nog. Hoe dieper de wond des te trager de pijn opkomt, om een
metafoor te bezigen. Maar Kok had gelijk: "dit raakt ons allen, er zullen
offers gebracht moeten worden". Nooit gedacht dat die offers als eerste in
zo'n fijngevoelige tak van de samenleving, de cultuur, het eerste gebracht
gaan worden. Ik heb het dus niet over de irl-oorlog in Afganistan of de
slachtoffers van de VS-aanslagen. Ik en andere cultuurmakers zijn mensen
ver achter de frontlinies in Verweggistan.

Mijn collega Louis Lehmann (81) en mijn ouddecaan (leeftijd idem)
adviseerden mij beiden, in verschillende fases van mijn leven, mijzelf
nooit dichter of kunstenaar te noemen: "leer een normaal vak, anders sta je
bij een oorlog brodeloos achteraan in de rij en van roem kan je niet eten".
Ofschoon de door mij hierboven opgevoerde probleempjes niks zijn naast
werkelijke verliezen begin ik te begrijpen wat ze bedoelden. In WOIII is
geen plaats voor humoristen en dromers.

Diana

ps. Ondanks deze trieste reply: maak je geen zorgen over mij. Ik ben DIY en
punkgetrouw was WWIII nooit meer dan een minuut van mij verwijderd. No
Future staat hoog op mijn vaandel. Het alleen is klote dat die gast zijn
Bertgrappen-site heeft gewist. Heel tekenend voor deze tijd.