R.J.Reekers on Sat, 22 Sep 2001 18:40:47 +0200 (CEST)

[Nettime-nl] Re: De derde kolonne

Leo, Ronald, Ron, Kees e.a.

Een zeer interessante discussie voeren jullie, ware woorden ook. Maar...
moeilijk!
De intelligentia van/voor de tragedie.

De tragedie wordt door de hoofdrolspelers versimpeld om draagvlak te creeren
voor beleid en acties. Ik ben ervoor om de complexiteit in haar geheel te tonen,
ik ben ertegen het publiek  moeilijk te benaderen. En ja, het publiek moet
worden benaderd, want de bepalende meerderheid wordt al zo benaderd.

Hoe krijg je massa's mensen aan het denken over een achterland aan complexiteit
als de eerste berg al vrijwel niet te overzien is?

Nee, ik opteer voor stapje voor stapje. Samen, hand-in-hand -- vreselijk maar
waar -- steeds dieper én breder terug in de tot nu afgelegde evolutie van dit
wereldprobleem. Het is een tragedie. Alleen bij een geheel overzicht, waarvan je
ook nog eens weet dat vele anderen hetzelfde zien, ervaar je volheid ervan.

De som van individuele bewustzijnen mbt. deze crisis is meer dan het collectief.

En van collectieven hebben we er meer dan genoeg, nietwaar?

Volgens mij lukt het wel om met simpele one-liners te beginnen. Op naar een
organische, zelflerende tegenbeweging. Ik zie het wel zitten, ik durf dat wel.
Zoveel vertrouwen heb ik er wel in, gekeken naar mijzelf en de vele
tegengeluiden die ik zo hoor.

Groet,

Richard

NB