Francisco van Jole on Thu, 20 Sep 2001 11:09:28 +0200 (CEST)

Re: [Nettime-nl] meanwhile on the Subcontinent (/re: Islamic Jihad, what is next ?)

----- Original Message -----
From: "Pieter" <smallaxe@xs4all.nl>
To: "nettime-nl" <nettime-nl@nettime.org>
Sent: Thursday, September 20, 2001 7:44 AM
Subject: [Nettime-nl] meanwhile on the Subcontinent (/re: Islamic Jihad,
what is next ?)

> Francisco en anderen, het volgende in alle vriendelijkheid & niet als
> gehakketak:

Dank Pieter voor je heldere betoog. Het is het duidelijke bewijs dat
overtuigen beter werkt dan gelijk halen.

> Terwijl de historische praktijk toch is dat Amerika elke dictatuur heeft
> omarmd (of anders wel zelf heeft gegrondvest) waar het baat bij had en
> elke mogelijke vuile oorlog heeft gevoerd tegen haar onwelgevallige landen
> of lieden, met in beide gevallen alle talloze slachtoffers vandien. Wat
> dat te maken heeft met het "voldoen aan een aantal basale democratische
> principes" ontgaat me ten enen male -- of het moet zijn, dat mijn cynisme
> aangaande onze democratische waarden nog minder ongerechtvaardigd is dan
> ik zelf graag had willen zien.

Ja op de Verenigde Staten is veel aan te merken en hun vorm van machtsdenken
is weinig vrolijk makend. Maar het is niet zo dat ze dat 'alleen' maar zijn.
Het broze vredesakkoord in Noord-Ierland bijvoorbeeld is grotendeels aan de
Amerikanen te danken. Geen onbelangrijke daad lijkt me en dat voor een
probleem waarvan zelfs in Europa bijna niemand meer weet hoe dat nog
opgelost moet worden.
Hebben ze er directe economische belangen bij in NI? Nee, ik meen van niet.
Wel wat electorale (Amerikanen van Ierse afkomst). Ze gebruiken de economie
echter wel om de vrede tot stand te brengen, ophouden met vechten leidt tot
investeringen, tot werk, tot welvaart.
De VS heeft de rol van bemiddelaar. En die rol zou Europa nu ook op zich
moeten nemen. In plaats van dat we hysterisch tegen de Amerikanen gaan
roepen dat ze fout waren, fout zijn en altijd fout zullen blijven, lijkt het
me dat Europa een uitweg moet zien te vinden. Daarom zie ik die verzoeken
aan de VS om toch maar vooral niet te bombarderen niet zo zitten. Ik ben het
er wel mee eens maar het heeft alleen maar een averechts effect. Op deze
lijst wordt politiek bij voorkeur gezien als iets mechanisch, voorspelbaar
en uitgevoerd door geprogrameerde systemen. In werkelijkheid hangt het
allemaal veel meer op mensen, op hun persoonlijkheden. Maar het is eng daar
naar te kijken want die elementen in beschouwing nemen, roept automatisch
vragen op over de eigen houding. Woedend blijven is veiliger.
Overigens kun je je afvragen of Europa de beste bemiddelaar is want de
banden met de VS zijn erg nauw. Je zou iemand als Mandela moeten hebben. En
dan nog: tussen wie moet je bemiddelen?

> Ondertussen wordt "onze" oorlog doodleuk op de deurmat van het Indiase
> subcontinent en Centraal-Azië gelegd. Hoe dit af gaat lopen is vooralsnog
> anyone's guess, maar ik heb er een hard hoofd in. Ik ben van mening dat
> als enige terrorist een destabiliseringscampagne had willen voeren in de
> hele regio, deze niet beter te werk had kunnen gaan. Een

Ik deel je mening volledig. Maar die destabilsering is er ook als nu niemand
iets doet.

> Volgens mij zijn de zetten van de afgelopen dagen juist olie op het vuur
> van die groepen die we pretenderen te willen bestrijden, en gaan ze ten
> koste van alles wat progressief of zelfs maar doodgewoon redelijk of
> humaan is in de regio.

Ja, maar het gaat niet alleen om die regio, het gaat ook om de Amerikaanse
bevolking. Je kunt die wel negeren maar dan is het meteen politiek met je
afgelopen. Ik geloof niet dat Bush zich erg populair gemaakt zou hebben als
zijn reactie was geweest: laten we eens met ze gaan praten.

> betrekkingen met Pakistan. Mocht India als gevolg hiervan uit elkaar
> vallen of zijn democratische stelsel laten varen, dan zal het niet alleen
> de Aziatische regio zijn die dit komt te betreuren. Dan verdwijnt er een
> belangrijke stabiele macht in de regio.

Precies. Maar die kan ook uit elkaar vallen als de VS nu niets doen. Vergeet
niet dat de aanhang van de daders - de mensen die zeggen dat Bin Laden het
niet gedaan heeft en hem vervolgens eren omdat hij het wel gedaan heeft -
net zo goed kijkt naar hoe de VS gaat reageren. Als er nu niets gebeurt, kan
dat net zo goed als een vrijbrief opgevat worden.
Dus blijft volgens mij het probleem wat moet je wel doen?

> van Amerikaanse zijde). Wel deden ze zoals ik dat heb meegekregen en om
> wat voor reden dan ook al jaren moeite om hun eigen interne
> fundamentalisten te beteugelen. Overigens werd in niet bepaald
> radicaal-links te noemen bronnen zoals het NOS-journaal onomwonden
> gesuggereerd dat Pakistan ook geen enkele keus heeft dan met de VS mee te
> werken, aangezien ze anders enige verder steun wel zouden kunnen vergeten

Niet alleen kunnen ze dan de steun vergeten, ze worden dan als vijand
gezien. Het gaat hier om machtspolitiek van de ergste soort. Maar dat geldt
van twee kanten en iedere keuze die je maakt zal verkeerd zijn. De vraag is
voor welke verkeerde keuze, kies je? Het is het soort keuze om D-day uit te
voeren. Je weet dat er tienduizenden soldaten gaan sneuvelen. Is dat het
waard?

> en Amerika onvoorwaardelijk de kant van India zou kiezen in het conflict
> rond Kasjmir. Misschien verklaart dat ook Musharrafs ongelukkige smoeltje
> toen hij vanavond die steun aan de VS nog eens benadrukte.

Musharraf weet dat zijn leven op het spel staat. En wellicht niet alleen
zijn politieke leven.

> Ik vind dit echt het toppunt van cynisme. Zo zullen deze drie grootmachten
> even samen geruisloos wat ontevreden bevolkingsgroepen opruimen, en als
> dat ten koste gaat van enige gematigde of progressieve krachten die men
> zegt te willen steunen en die krachten die we zeggen te willen bestrijden
> alleen maar zal versterken, dan moet dat kennelijk maar. Waarmee we weer
> terug bij af zijn.

Soms zijn er geen gematigde of progressieve krachten meer over. Kijk naar
Iran. Eerst werden ze uitgemoord door de VS-bondgenoot de Sjah en wat er nog
over was door Khomeini. In Cambodja deed Pol pot hetzelfde.

> Ik hoop dat ik gewoon een pessimistische zak zal blijken te zijn. Wel
> vraag ik me nu al af, te midden van al Amerika's onvoorwaardelijke eisen
> van solidariteit onder de aloude oorlogskreet "wie niet voor ons is, is
> tegen ons" (en uiteraard "onze" jongens zijn goed & als ze iemand
> neerknallen zijn het helden, terwijl "hun" jongens fout zijn & beesten
> wanneer ze ons neerknallen), hoeveel solidariteit er straks met wat dooie
> rare lui met tulbanden en soepjurken in Verweggistan zal zijn. En dat
> zouden er weleens meer dan 6.000 kunnen worden.

Ik vind het geen rare lui met soepjurken. Terwijl ik dit schrijf luister ik
naar Pari Zangeneh, een Iraanse zangeres die ooit wereldberoemd was. Vorig
jaar heeft ze voor het eerst sinds de revolutie weer opnames gemaakt. Ze
zingt nu met een koor want een vrouw mag niet solo zingen van de
geestelijken.

Rest de vraag: wat moet er dan gebeuren?
Zoals ik al eerder zei vind ik dat Bin Laden, als hij overtuigend verdachte
is, opgepakt moet worden, voor de (internationale) rechter gesleept worden
en opgesloten in een cel als hij schuldig blijkt. Een comfortabele cel
liefst zodat er van een martelaarsbeeld niet veel overblijft.
Maar daarmee ben je er niet. Ik zou het net als Mir Tamim Ansary goed vinden
als een leger de Taliban zou verjagen en de bevolking van Afghanistan zou
bevrijden. Een internationaal leger. Hij zegt dat het onmogelijk is. Ik vind
dat het de moeite van het proberen waard is.
Verder moet de grootste schanddaad uit de Golfoorlog (Bush die de Iraakse
bevolking opriep tot een opstand en ze vervolgens in de steek liet) ongedaan
gemaakt worden. Irak en Afghanistan zijn de grootste haarden van problemen.

Tot slot zou het aardig zijn als alle progressieve krachten eens tot een
massale boycot van drugs zouden besluiten. Veel ellende in die regio wordt
veroorzaakt door de bandieten die er in handelen. Je kunt wel blijven roepen
dat ze vrijgegeven moeten worden, maar het kan geen kwaad net als op andere
terreinen een daad te stellen. De inconsequentie ten aanzien van dat
onderwerp stoort me echt al jaren (zo, dat was er uit).

Wat denk jij dat er moet gebeuren Pieter?

vriendelijke groet,

Francisco